W związku z rosnącą liczbą osób decydujących się na podjęcie pracy poza granicami kraju, polska Policja przygotowała niezbędnik, z którym powinna się zapoznać osoba opuszczająca kraj. 1) Nie korzystaj z pomocy nieznanych osób i lakonicznych ogłoszeń prasowych - lepiej skontaktuj się z profesjonalnym pośrednikiem zajmującym się zagranicznym rynkiem pracy. 2) Upewnij się, że pośrednik działa w sposób legalny - sprawdź, czy posiada certyfikat wydany przez Urząd Marszałkowski województwa, w którym prowadzi działalność. 3) Zażądaj od pośrednika informacji pracodawcy - adresu, numeru telefonu. Możesz skontaktować się z pracodawcą i sprawdzić, czy w ogóle istnieje, a także czy oferuje warunki wskazane przez pośrednika. 4) Zażądaj od pośrednika umowy na piśmie - uważnie przeczytaj dokumenty, zorientuj się, co pośrednik i pracodawca zapewniają i do czego zobowiązuje cię podpisana umowa. 5) Zabierz ze sobą adres i numer telefonu polskiej ambasady lub konsulatu w kraju, do którego się udajesz - tam możesz zwrócić się o pomoc. 6) Przed wyjazdem zostaw rodzinie i najbliższym adres i numer telefonu do pracodawcy oraz adres, pod którym będziesz przebywać. 7) Po przybyciu na miejsce pracy skontaktuj się z bliskimi w kraju i przekaż informację o swojej sytuacji. Określ, jak często będziesz się z nimi kontaktować telefonicznie. 8) Zabierz ze sobą telefon komórkowy z aktywnym roamingiem oraz pieniądze, które wystarczą, aby w razie niespodziewanej sytuacji kupić bilet na powrót do kraju. 9) Pamiętaj, że polskie placówki pomogą ci nawet gdy nie będziesz miał pieniędzy i dokumentów. 10) Podejmuj wyłącznie pracę legalną. Praca "na czarno" niesie ze sobą różne zagrożenia.