- Powinniśmy budować multienergetyczny koncern. W tym kontekście są nasze plany przejęcia Lotosu czy Energi. Taka firma jak nasza musi myśleć o wszelkich procesach akwizycyjnych, ale jaki kierunek zostanie obrany dowiecie się z czasem - poinformował prezes Daniel Obajtek pytany, czy koncern jest zainteresowany kupnem PGNiG. Podkreślał, że przejęcie Energi byołby dobrą inwestycją z punktu widzenia grupy. Działalność spółki jest bowiem komplementarna do działalności grupy Orlen. - To najlepsze połączenie ze wszystkich spółek energetycznych - przekonywał. Prezes nie chciał zdradzić, jakie są plany Orlenu wobec budowanego bloku węglowego w Ostrołęce. Decyzje mają być podejmowane już po zakupie Energi. - Wszelkie plany inwestycyjne będą przez nas bardzo mocno weryfikowane - powiedział tylko. Poza akwizycjami spółka inwestuje w rozwój petrochemii i rafinerii. Obajtek powtórzył, że spółka chce realizować inwestycje szybciej, by osiągnąć szybszą stopę zwrotu. W środę podpisana została kolejna umowa - na budowę instalacji visbreakingu w Płocku, zwiększającej uzysk benzyny i oleju napędowego. Wartość tego projektu wynosi ok. 1 mld zł. Uruchomienie inwestycji planowane jest do końca 2022 roku. Dzięki niej, zysk EBITDA Orlenu wzrośnie nawet o 415 mln zł rocznie. Pozostałości przerobu ropy naftowej, które dotąd wykorzystywano do produkcji ciężkich olejów opałowych czy asfaltu, będzie przetwarzana na produkty wysokomarżowe - benzynę i olej napędowy. Przedstawiciele wykonawcy, firmy KTI Poland, informowali, że projekt jest rozpisany na 35 miesięcy, przy czym do 32 miesiąca prac potrwa budowa, a po tym czasie nastąpi faza testów. Do końca 2022 roku ma ruszyć normalna produkcja. Zaangażowanych przy projekcie będzie 170 inżynierów. Równolegle trwa modernizacja instalacji hydrokrakingu. Będzie ona ukończona w 2020 roku. Czas realizacji prac to mniej więcej dwa lata, a koszt inwestycji - 150 mln zł. Dzięki modernizacji produkcja diesla wzrośnie dodatkowo o 100 tys. ton. - Ten projekt będzie miał 80 mln zł wpływu na EBITDĘ - szacuje prezes. Trwa też rozbudowa instalacji HON VI (Hydroodsiarczania Oleju Napędowego). Koszt tych prac to ok. 180 mln zł. Przełożą się one na ok. 120 mln zł EBITDA i zwiększenie produkcji diesla o 150 tys. ton. Orlen szacuje, że łącznie po zakończeniu wszystkich inwestycji, które realizowane są w Płocku, czyli po 2022 roku, EBITDA grupy wzrośnie o ponad 600 mln zł rocznie. Monika Borkowska