Rozporządzenie wejdzie w życie 1 września, ale lektury według zawartego w nim wykazu będą na razie omawiać tylko uczniowie w klasach pierwszych i czwartych szkół podstawowych, w klasach pierwszych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, czyli w pierwszych klasach trzyletnich etapów edukacyjnych. W pozostałych klasach lektury będą omawiane według dotychczasowego wykazu, do zakończenia etapu edukacyjnego. Poniżej podajemy listę lektur znajdującą się w rozporządzeniu. Szkoła podstawowa I etap edukacyjny (klasy I-III): 1.utwory: Hans Christian Andersen - Baśnie (wybór); Władysław Bełza - Kto ty jesteś? Polak mały!; Jan Brzechwa - Akademia Pana Kleksa; Wanda Chotomska - Legendy polskie; Maria Konopnicka - O krasnoludkach i sierotce Marysi (fragmenty); Hugh Lofting - Dokot Dolittle i jego zwierzęta; Astrid Lindgren - Dzieci z Bullerbyn; Kornel Makuszyński - 120 przygód Koziołka Matołka (księga I); Alan Aleksander Milne - Kubuś Puchatek; ks. Jan Twardowski - Patyki i patyczki; Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski; inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej. Szkoła podstawowa - II etap edukacyjny (klasy IV - VI): 1. utwory: Carlo Collodi - Pinokio; Wiktor Gomulicki - Wspomnienia niebieskiego mundurka; Irena Jurgielewiczowa - Ten obcy; Rudyard Kipling - Księga Dżungli; Józef Ignacy Kraszewski - Stara Baśń; Clive Staples Lewis - Opowieści z Narnii, cz.I Lew, czarownica i stara szafa; Kornel Makuszyński - Szatan z siódmej klasy; Lucy Maud Montgomery - Ania z Zielonego Wzgórza; Edmund Niziurski - Sposób na Alcybiadesa; Henryk Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy; Alfred Szklarski - Tomek w krainie kangurów; ks. Jan Twardowski - Zeszyt w kratkę; Mark Twain - Przygody Tomka Sawyera; Juliusz Verne - W 80 dni dookoła świata; Stanisław Lem - Bajki robotów. 2. Baśnie, legendy, opowiadania i utwory poetyckie pochodzące z regionu. 3. Inne teksty reprezentatywne dla źródeł kultury europejskiej. 4. Wybrane przez uczniów i nauczyciela stosownie do możliwości o potrzeb uczniów: - utwory prozatorskie i poetyckie wprowadzające w polską tradycję i współczesność literacką, - teksty reprezentatywne dla różnych rodzajów, gatunków i form artystycznego wyrazu, ze szczególnym uwzględnieniem utworów epickich, w tym odmian prozy fabularnej, literatury science fiction. 5. Teksty użytkowe, publicystyczne, popularnonaukowe, przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne.