Polacy mają ambicje, aby przeć do przodu - wynika z badania rynkowego przeprowadzonego w ramach współpracy pomiędzy firmą konsultacyjną Polarity UK a magazynem Cooltura. Pytania dotyczyły rozwoju zawodowego i planów z tym związanych na rok 2010. Wyniki wskazują, że Polacy myślą o podjęciu lepszej pracy, ciągłej nauce angielskiego oraz rozwoju personalnym. Biorąc pod uwagę ich wiek, nie jest zadziwiające, iż jedynie marginalna część nie ma potrzeby rozwoju. Polacy w UK mają świadomość, iż jedynie przez ustawiczny rozwój, jak zdobywanie nowych kwalifikacji oraz poprawę języka angielskiego mają szansę konkurować na rynku pracy z Brytyjczykami. Naukę najchętniej podejmą w uczelniach brytyjskich, wierząc iż zdecydowanie zwiększy to ich szanse na upragnioną pracę. Ci, którzy uznali język za barierę, najprawdopodobniej sięgną po uczelnie polskie. W większości podejmą naukę tak, by móc dalej kontynuować pracę, czyli w trybie wieczorowym bądź zaocznym. Interesującym jest, iż decyzje te podejmują odrobinę po omacku, nie znając instytucji, do której mogą się zwrócić o radę w kwestii rozwoju zawodowego czy finansowego wsparcia. Niestety - choć aż 1/3 z nich jest chętna do podjęcia nauki - z braku czasu oraz pieniędzy jest zmuszona te plany odłożyć na później. Jak wielu Polaków zdobyło wykształcenie w UK? Zdecydowana większość Polaków mieszkających w UK nie zdobyła wykształcenia tutaj, ale biorąc pod uwagę, iż średnia wieku Polaka mieszkającego w UK to 30 lat, imponującym wydaje się, iż dotąd aż 1 na 3 osoby zdecydowała się na edukację po przyjeździe. Większość z nich (86 proc.) podniosła swoje kwalifikacje związane z zawodem wykonywanym w UK. Osoby, które zdobyły magistra (12 proc.) oraz podjęły się studiów doktoranckich (2 proc.) jest zdecydowanie mniej. Prawie połowa ma nadzieję na znalezienie lepszej pracy oraz poprawienie znajomości języka angielskiego. Aż 1 na 5 ma zamiar znaleźć dodatkowe zajęcie - co świadczy o ciągłej chęci rozwoju. 1 na 10 osób chce podjąć studia (spośród nich większość jest ludźmi młodymi, którzy przyjechali tu po maturze) taka sama proporcja tych, którzy chcą podjąć studia, ma zamiar się przekwalifikować. 1 na 3 osoby powiedziała, iż chętnie rozpocznie dodatkowe kursy i tu wspominają kursy zarówno związane, jak i nie związane z ich zawodem. Dlaczego Polacy w UK chcą się uczyć? Polacy są ambitni, zdecydowana większość chce się dalej uczyć po to, by zwiększyć szansę na podjęcie lepszej pracy (34 proc.) oraz uatrakcyjnienie swojej karty przetargowej na rynku pracy (13 proc.). Prawie 1 na 10 osób chce się uczyć, by rozwinąć/założyć firmę czy lepiej wykonywać obecną pracę. Jakie mają potrzeby szkoleniowe? Poprawa znajomości języka angielskiego jest dla Polaków kluczem (63 proc.). Interesującym jest, iż rozwijanie hobby oraz umiejętności interpersonalnych są równie ważne jak dokształcanie się czy rozwijanie kwalifikacji zawodowych. Bezsprzecznie istnieje silna potrzeba dokształcania się wśród Polaków, marginalna ich część nie ma takiej potrzeby (stanowią tę grupę w większości osoby po 45 roku życia). Większość ma zamiar podjąć naukę w weekend oraz po godzinach pracy (odpowiednio 29 i 28 proc.), co potwierdza ich zdolności organizacyjne i determinację do osiągnięcia lepszego życia w UK. Zdecydowana większość wybierze instytucję brytyjską/międzynarodową gdyż tylko taka według nich, da im równe szanse na rynku pracy (39 proc.). 1 na 10 osób, która wybrała instytucję polską, podjęła tę decyzję głównie z powodu braku wystarczającej znajomości języka angielskiego. Stosunkowo liczną grupę stanowią osoby, które chciałyby podjąć dalszą edukację (29 proc.), ale brak czasu i pieniędzy im to uniemożliwia. Polacy nie są przekonani, że posiadają wystarczające informacje w zakresie rozwoju oraz tego co im oferuje rynek, szkoleń i edukacji. Znacząca ich część nie wie, że istnieją instytucje, które mogą im pomóc w pokryciu kosztów edukacji. Obraz przedstawia się nieco lepiej, jeśli chodzi o dostęp do informacji odnośnie dalszego edukowania się w profesji, którą wykonują. Podmiotem badania byli obywatele Polski mieszkający w Wielkiej Brytanii. Polarity UK wykorzystało do badania panel Poles Apart UK. Próba została zaprojektowana zgodnie z danymi WRS. Badanie zostało przeprowadzone metodą ilościową, drogą internetową w dniach 9 marca - 16 marca 2010. Wielkość próby 200. Interpretacja wyników sporządzona została przez Polarity UK na podstawie odpowiedzi wszystkich osób biorących udział w badaniu. Polarity UK w celu przedstawienia interpretacji znaczących różnic w odpowiedziach wykorzystało Null Hypothesis Ronalda Fishera przy założeniu 95 proc. prawdopodobieństwa. Maciej Mickiewicz