To live a creative life we must lose our fear of being wrong?. Człowiek kreatywny to kiedyś kreatywne dziecko, otwarty malec, który dostrzega swoje możliwości, poszukuje, odkrywa, sprawdza, buduje, tworzy. Czy każde dziecko jest takie? Oczywiście, ale nie każdemu MY DOROŚLI pozwalamy rozwijać i pielęgnować tę otwartość, kreatywność. Jeśli dziecko ma możliwości na rozwijanie tej kreatywności w odpowiedni sposób wyrośnie z niego szczęśliwy człowiek bo otwartość i tworzenie uwalnia, ma działanie terapeutyczne. Tak więc kreatywny człowiek to taki, którego nie ograniczają stereotypy, nie dotyka go boleśnie ciągła krytyka ze strony innych. Nie dlatego, że jest ignorantem, że go to nie obchodzi ale dlatego, że jest absolutnie świadomy swoich możliwości i ograniczeń, ma do siebie dystans, weryfikuje swoje działania i nie boi się próbować tego, co nieznane. Jak pracować z kreatywnością dziecka? Może łatwiej będzie zrozumieć co ją zabija. Niszczy ją krytyka, poczucie, że popełnia się błąd, że jest się gorszym, że stale trzeba dotrzymywać komuś kroku, zaspokajać oczekiwania innych. Pracując z dziećmi dajemy im całkowitą akceptację tego jakimi są ludźmi, pozwalamy na wyciąganie własnych wniosków, eksperymentowanie z otoczeniem, próbowanie tego co ciekawe, nowe nawet jeśli oznacza to pomalowanie podłogi farbką, dorzucenie do zupy jarzynowej owoców, niekonwencjonalne udekorowanie pokoju, założenie tego samego podkoszulka trzeci dzień z rzędu. To wszystko po to, aby dziecko samo mogło odkryć, co jest dla niego najlepsze. Wtedy będzie szczęśliwe, wtedy przekona się, że wolno mu poszukiwać swojej drogi. Bycie w zgodzie ze sobą czyni człowieka szczęśliwym, pomaga tworzyć, odkrywać , badać, kochać otwarcie, kreatywnie? We must lose our fear of being wrong?to znaczy, że musimy przestać się bać, że to co robimy jest niewart ościowe, niedoskonałe. Magdalena Kaniewska Pedagog, dyrektor metodyczny w Przedszkolach Polskich i Szkołach Języka Polskiego Nasze Dzieci www.naszedzieci.co.uk