Większość osób pracujących w Wielkiej Brytanii zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę (status pracownika) - przysługuje im pełnia praw pracowniczych. Są jednak osoby, które szukają pracy krótkoterminowej - tacy ludzie nie mają umowy o pracę, a co za tym idzie, nie przysługuje im pełnia praw pracowniczych. Kogo nazywa się pracownikiem? Przeczytaj uważnie poniższe pytania. Jeśli na większość z nich odpowiesz twierdząco, znaczy, że jesteś pracownikiem. 1. Czy pracujesz w określonych godzinach? 2. Czy twój pracodawca określa kiedy i jak masz wykonywać swoją pracę? 3. Czy musisz osobiście wykonywać wyznaczone zadania? 4. Czy masz zapewnione sprzęty i wszelkie narzędzia potrzebne do wykonania pracy? 5. Czy twój pracodawca płaci za ciebie National Insurance? 6. Czy na umowie, którą podpisałeś widnieje określenie "umowa o pracę"? Jak dochodzić swoich praw? Swoich praw można dochodzić przez tzw. Employment Tribunal (czyli sąd pracy) lub za pośrednictwem związków zawodowych. Jeśli masz wątpliwości, zwróć się do sądu pracy, związków zawodowych lub biura porad obywatelskich (Citizen`s Advice Bureau).