1. Najbezpieczniej robić zakupy w dużych, znanych i renomowanych sklepach internetowych. Takie firmy inwestują duże pieniądze w zapewnienie bezpieczeństwa transakcji i gromadzonych danych. Zapewniają także profesjonalną obsługę. O mniejszych, mało znanych sklepach warto dowiedzieć się czegoś więcej. Zorientować się, czy rzeczywiście są to sklepy, a nie przedsięwzięcia mające na celu wyłudzenie naszych pieniędzy. Bywały już sytuacje, gdy powstawały strony udające sklepy internetowe, banki, czy firmy zajmujące się doradzaniem i inwestycjami na giełdzie. Tysiące klientów straciło pieniądze. 2. Gdy wybraliśmy już sklep internetowy i weszliśmy na jego stronę warto upewnić się, czy rzeczywiście jesteśmy tam gdzie chcemy. Były już wypadki, że powstawała strona o identycznym wyglądzie i łudząco podobnym adresie internetowym, co oryginał. Były to jednak "lewe" serwisy. Weźmy np. serwis PayPal.com, który umożliwia dokonywanie wirtualnych płatności. W połowie 2000 roku okazało się, że pod adresem PayPaI.com istnieje podrobiony serwis. Na pierwszy rzut oka nie widać różnicy w adresach. Zapisując je jednak małymi literami od razu widać o co chodzi. Oryginał to paypal.com, podróbka to paypai.com (małe "l" wygląda jak duże "i"). Kolejny przykład... strona internetowa Bank Of America (www.bankofamerica.com), która dochowała się niezbyt uczciwych naśladowców pod adresem wwwbankofamerica.com (po www nie ma kropki !!!). Drobny błąd, ale może dużo kosztować. 3. Przed zakupami przyszły klient internetowego sklepu powinien zaznajomić się z wysokością kosztów przesyłki oraz akceptowanymi sposobami płatności. Informacja o kosztach przesyłki jest bardzo istotna, bo w wielu przypadkach ich wysokość decyduje o atrakcyjności oferty. W przypadku amerykańskich sklepów koszty przesyłki mogą być naprawdę duże i może się okazać, że zakup jest zupełnie nieopłacalny. Z drugiej strony przesłanie np. filmu DVD zakupionego w australijskim sklepie internetowym może być tańsze od przesyłki takiego filmu z polskiego sklepu! To samo z szybkością realizacji zamówienia i terminem dostarczenia towaru! 4. Wszystkie używane przez firmy będące właścicielami sklepów internetowych zabezpieczenia i szyfrowanie nic nie dadzą, jeżeli korzystamy z "dziurawego" komputera. Wystarczy, że ktoś zainstaluje nam konia trojańskiego, program do zapamiętywania haseł lub keylogera. Może się też zdarzyć, że sami, nieświadomi zagrożenia instalujemy niezidentyfikowane aplikacje lub uruchamiamy programy, które dostajemy pocztą elektroniczną od nieznanych osób. W takich przypadkach różne rzeczy mogą się zdarzyć. Najgroźniejsze z wymienionych programów są keylogery. Działając w tle i przechwytują wszystkie znaki, które wprowadzamy z klawiatury m.in. hasła, nazwy użytkownika, numery kart płatniczych, itd. Przechwycone dane gromadzone są na dysku lokalnym lub przesyłane pocztą elektroniczną. A później? 5. Przed zakupem w sklepie internetowym przeczytaj uwagi pisane małym drukiem. Zapoznaj się z zasadami zwrotów. Ponieważ towaru nie można sprawdzić przed zakupem, jeżeli sklep nie ma jasno określonych zasad zwrotów, należy rozważyć dokonanie zakupu w innym miejscu. Jeżeli sklep posiada takie zasady, należy dokładnie przeanalizować warunki, na mocy których firma zobowiązuje się do pokrycia kosztów przesyłki w przypadku zwrotów. 6. Uważaj na koszty ukryte. Należy zwrócić uwagę na zbyt wysokie i nietypowe koszty "operacyjne", podatki lokalne, cło i akcyzę itp., w przypadku zakupów w sklepie zagranicznym. 7. Przeczytaj gwarancję. Jest to szczególnie ważne w przypadku inwestycji długoterminowej, np. gdy dokonuje się zakupu sprzętu elektronicznego. Wydrukuj kopię zamówienia. Wydrukowania kopia zamówienia, w tym numer potwierdzenia złożenia zamówienia lub odpowiednia wiadomość, stanowią rodzaj paragonu. 8. Sporo zastrzeżeń do niektórych sklepów internetowych ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Główne zastrzeżenia urzędu dotyczą braku informacji o terminie obowiązywania oferty, procedurze reklamacyjnej, możliwości odstąpienia od umowy oraz trybie dochodzenie roszczeń. Na tle pozostałych państw Unii Europejskiej nasze sklepu sieciowe nie wypadają jednak szczególnie źle, problem ten występuje we wszystkich krajach.