W tej chwili ochrona konsumentów jest regulowana czterema unijnymi dyrektywami i 27 narodowymi systemami ochrony konsumentów. To sprawia, że handel na odleglość - na przykład sprzedaż w sklepach internetowych - oznacza komplikacje dla sprzedawców i niepewność dla klientów. Projekt dyrektywy o prawach konsumentów ustala jednolite standardy ochrony klientów w całej Unii Europejskiej, upraszcza istniejące obecnie prawo i wprowadza zunifikowane procedury. Dzięki temu klient z Estonii, kupujacy towar w Portugalii będzie znał swoje prawa i będzie wiedział jak je wyegzekwować. Z kolei sprzedawca w Portugalii będzie znał warunki sprzedaży do Estonii. Projekt nowego prawa przewiduje m.in, że sprzedawca będzie odpowiedzialny za zagubienie towaru lub jego zniszczenie do momentu odbioru przesyłki przez kupujacego, kupujący będzie miał czternaście dni na zwrot towaru bez podawania przyczyn. Dyrektywa wejdzie w życie, jeśli zaakceptują ją Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Więcej na ten temat na stronie www.europarl.pl