Dane zawarte w tabelach i na wykresach nie zawierają zatem profesjonalnych wyliczeń opartych na dokumentach, do których mają wgląd upoważnione instytucje państwowe. Jest to zestawienie wyliczone na podstawie informacji i zapisów, które widnieją w oświadczeniach poselskich, udostępnionych do publicznej wiadomości. Oświadczenia są oparte na deklaratywnych zeznaniach posłów oraz informacjach, z którymi każdy Polak może zapoznać się na stronach internetowych i zinterpretowane w takim stopniu, na jakie pozwala dobra wola posła wypełniającego kwestionariusz oświadczenia. Główny wniosek z analizy materiału źródłowego, czyli wypełnionych przez posłów kwestionariuszy do składania oświadczeń majątkowych, dowodzi, że na podstawie zapisanych tam danych nie jest możliwe przeprowadzenie pełnej i rzetelnej analizy stanu posiadania osób zobowiązanych do ich wypełnienia. Duża część treści zawartych w oświadczeniach może być rozumiana i interpretowana w sposób wieloznaczny, co wynika z nieprecyzyjnych opisów. Niektóre z oświadczeń sugerują brak znajomości prawa wśród wypełniających, inne wskazują na brak zaangażowania, lenistwo i niedbalstwo. Niekiedy wydaje się, że sposób prezentowania treści oświadczenia służy celowemu zaciemnieniu faktycznego stanu posiadani. Jako ilustracja mogą posłużyć chociażby takie przykłady, jak: różne szacowanie wartości nieruchomości (u części posłów według ceny w momencie zakupu, u innych według ceny aktualnej; wpisywanie wartości nieruchomości bez podania powierzchni i odwrotnie; podawanie wartości w "starych złotych" (sprzed denominacji); nieokreślenie typu oraz wielkości udziału w przypadku współwłasności nieruchomości; zaliczenie nieruchomości do składników mienia ruchomego; używanie skrótów myślowych, przez które nie sposób zrozumieć treści i ostatecznie - aspekt "estetyczny", a więc całkowicie nieczytelne pismo niektórych wypełniających, uniemożliwiające odczytanie wypisanych danych. Wyrazem nonszalancji, a jednocześnie braku szacunku dla wyborców były pojedyncze komentarze pojawiające się w oświadczeniach. Przykładem może być "usprawiedliwienie" posła, który nie podał wartości swoich nieruchomości, tłumacząc, że nie jest zainteresowany sprzedażą mieszkań i nie posiada kompetencji do wyceny ich wartości. Wszystkie wspomniane uchybienia nie tylko uniemożliwiają pełną analizę zgromadzonych tam danych, ale także - a właściwie przede wszystkim - utrudniają wyborcom skorzystanie z przysługującego im prawa do tego, aby zapoznać się z upublicznionym stanem posiadania posłów. Rankingi posłów w poszczególnych kategoriach: Na podstawie danych zebranych z oświadczeń majątkowych stworzone zostało 11 kategorii, w ramach których stworzono rankingi, pozwalające na porównanie stanu posiadania posłów w zależności od przyjętej w danej kategorii zmiennej. Lista kategorii oraz metodologia tworzenia rankingów w poszczególnych kategoriach: 1. Ranking oszczędności finansowych Suma wszystkich zadeklarowanych przez posłów oszczędności finansowych: środki pieniężne (we wszystkich możliwych walutach, po przeliczeniu na polskie złote według kursu NBP z 29 XII 2006) oraz papiery wartościowe (poz. I. oświadczenia). W tej kategorii nie były brane pod uwagę: polisy ubezpieczeniowe na życie, wpłaty na kasy mieszkaniowe, fundusze emerytalne, polisy emerytalne i wierzytelności. 2. Ranking oszczędności w walutach zagranicznych Suma zadeklarowanych przez posłów oszczędności w walutach zagranicznych (po przeliczeniu na polskie złote według kursu NBP z 29 XII 2006) (poz. I. oświadczenia). Dodatkowo lista nazwisk posłów została zaprezentowana w kolejności zależnej od tego, jaki udział w ich ogólnych oszczędnościach stanowią oszczędności w niepolskiej walucie. To zestawienie zostało stworzone niezależnie od łącznej bezwzględnej wartości środków pieniężnych w zagranicznej walucie, które posiadają posłowie. 3. Ranking długów. Posłowie najbardziej zadłużeni Suma wszystkich zadeklarowanych przez posłów zobowiązań (poz. XI. oświadczenia)., z wyłączeniem: poręczeń, poręczeń wekslowych, leasingów, kart kredytowych oraz zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. 4. Ranking posiadaczy największej liczby metrów kwadratowych w mieszkaniach i domach Suma powierzchni wszystkich zadeklarowanych przez posłów posiadanych domów i mieszkań (poz. II.1. i 2. oświadczenia). 5. Lista posłów bezdomnych W tej kategorii umieszczona została lista nazwisk posłów, którzy - jak wynika z ich oświadczeń majątkowych - nie posiadają żadnych nieruchomości o charakterze mieszkalnym (domów, ani mieszkań) (poz. II.1. i 2. oświadczenia). 6. Ranking posiadaczy największej powierzchni gruntów Suma zadeklarowanych przez posłów posiadanych obszarów (powierzchni) gruntów niezabudowanych oraz gruntów rolnych (w tym także tych, na których znajdują się zabudowania, jednak których wartość została podana łącznie z wartością znajdującego się na niej zabudowania) (poz. II.3. i w niektórych przypadkach poz. II.4. oświadczenia). 7. Ranking posiadaczy najtańszych gruntów Ranking został stworzony na podstawie średniej ceny metra kwadratowego gruntu posiadanego przez posła (grunt rozumiany w znaczeniu opisanym w kategorii nr 6), wyliczonej poprzez podzielenie sumy zadeklarowanych wartości wszystkich gruntów przez sumę zadeklarowanych powierzchni wszystkich posiadanych gruntów. Jest to wartość przybliżona, nie uwzględnia ona zróżnicowania cen ziemi w zależności od regionu Polski. Ma charakter wyłącznie orientacyjny. Średnia cena metra kwadratowego została obliczona tylko w grupie posłów, którzy posiadają nieruchomość i podali zarówno jej powierzchnię, jak i wartość. 8. Ranking posiadaczy najtańszych mieszkań i domów, wg wartości metra kwadratowego Ranking został stworzony na podstawie przybliżonej średniej ceny metra kwadratowego nieruchomości mieszkaniowej posiadanej przez posła (nieruchomość mieszkalna rozumiana w znaczeniu opisanym w kategorii nr 4), wyliczonej poprzez podzielenie sumy zadeklarowanych wartości wszystkich nieruchomości mieszkaniowych przez sumę zadeklarowanych powierzchni wszystkich nieruchomości mieszkaniowych. Jest to wartość przybliżona, nie uwzględnia ona zróżnicowania cen mieszkań i domów w zależności od regionu Polski. Ma charakter wyłącznie orientacyjny. Średnia cena metra kwadratowego została obliczona tylko w grupie posłów, którzy posiadają nieruchomość mieszkaniową i podali zarówno jej powierzchnię, jak i wartość. 9. Ranking posiadaczy nieruchomości wg ich wartości (najwięcej pieniędzy ulokowanych w nieruchomościach) Ta kategoria obejmuje rankingi posłów zebrane na podstawie łącznej sumy wartości wszystkich posiadanych nieruchomości, w tym: domów i mieszkań, gruntów oraz nieruchomości innych, które nie mogą zostać zaklasyfikowane do wcześniejszych typów nieruchomości (poz. II.1. 2. 3. i 4. oświadczenia). 10. Ranking najbogatszych posłów wg wybranych wskaźników z oświadczeń (oszczędności, wartość nieruchomości po odjęciu zadłużenia) Łączny stan posiadania, który stanowi suma posiadanych środków pieniężnych (we wszystkich walutach) i papierów wartościowych (poz. I oświadczenia, z wyłączeniami, o których mowa w opisie Rankingu nr 1) oraz łącznej wartości posiadanych przez niego nieruchomości (poz. II.1. 2. 3. i 4. oświadczenia), pomniejszona o łączną wartość jego zobowiązań (poz. XI oświadczenia, z wyłączeniami, o których mowa w opisie Rankingu nr 3). 11. Ranking Najbiedniejszych posłów wg wybranych wskaźników z oświadczeń Odwrócony ranking nr 11 - lista osób, które w kategorii nr 10 znalazły się na ostatnich pozycjach, osiągając największe wartości majątku "na minusie". Wszystkie zestawienia i rankingi dotyczące środków pieniężnych, finansów oraz wartości posiadanych dóbr przedstawione są w polskich złotych (w przypadku walut zagranicznych, ich wartość została przeliczona na złotówki według kursu walut NBP z 29 XII 2006 roku). Wszystkie zestawienia i rankingi dotyczące powierzchni nieruchomości przedstawione są w metrach kwadratowych.