Postępy dzieci w nauce Istnieje wiele możliwości kontrolowania postępów w nauce naszych dzieci. Wiele szkół wysyła regularnie do domu biuletyny informacyjne, zawierające raporty na temat postępów dziecka i zaproszenia na wieczory rodziców. Ofsted kontroluje szkoły co najmniej raz na trzy lata. O kontroli rodzice są powiadamiani z wyprzedzeniem, aby można było przekazać swoje wrażenia i uwagi inspektorów, otrzymamy też kopię raportu. Jednym z obszarów kontroli Ofsted jest zakres współpracy szkoły z rodzicami, sposoby zachęcania rodziców do uczestniczenia w życiu szkoły i podejmowaniu decyzji, które wpływają na jej przyszłość. Od 2008 r. Komisarz ds Szkół publikuje roczne sprawozdania na temat zadowolenia rodziców z kontaktu ze szkołami. Uczestnictwo w życiu szkoły Czynne uczestnictwo w życiu szkoły, może być dla nas wspaniałym doświadczeniem i mieć pozytywny wpływ na jej funkcjonowanie. Nie musi to zajmować wiele czasu - na przykład, można pomóc w organizowaniu wycieczek szkolnych, zaangażować się od czasu do czasu, jako dodatkowa opieka na imprezach. Jeśli mamy czas i ochotę zrobić więcej, warto rozważyć możliwość dołączenia do Stowarzyszenia Rodziców i Nauczycieli (PTA) lub zostać członkiem rady szkoły. Wiele szkół również rozważa utworzenie Rad Rodziców, która zajęłaby się sprawami organizacyjnymi większości imprez i wycieczek, oraz innymi sprawami, dotyczącymi uczniów i działalności szkoły. Do 2010 roku wszystkie szkoły planują rozszerzanie oferty usług dla lokalnej społeczności. Również nasze dzieci powinny mieć wpływ, na to co w ich szkole można jeszcze zrobić, poprawić, czy zmienić. Wybór odpowiedniej szkoły Znalezienie odpowiedniej szkoły jest ważne dla każdej rodziny, dlatego też wiele samorządów lokalnych utworzyło specjalne stanowiska dla doradców, których zadaniem jest zapewnienie dodatkowej, praktycznej pomocy dla tych, którzy jej najbardziej potrzebują. Doradcy pomogą rodzicom zrozumieć sens informacji, umożliwiając im podjęcie właściwych decyzji i znalezienie jak najbardziej odpowiedniej szkoły dla swojego dziecka. School Admissions Code, ma na celu zapewnienie, wszystkim dzieciom, możliwie jak najlepszych miejsc w szkołach. Jeśli uważamy, że lokalna szkoła odmówiła przyjęcia naszego dziecka, niezgodnie z prawem, możemy wnieść sprzeciw do biura Schools Adjudicator. Rozwiązywanie problemów Jeśli uważamy, że w szkole naszego dziecka istnieją jakieś problemy, zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem jest bezpośrednia rozmowa z nauczycielami, lub dyrekcją szkoły, a jeśli to nie przyniesie żadnych efektów, możemy skontaktować się z organem zarządzającym szkołą, lub władzami lokalnymi. Jeśli to nie rozwiąże problemu, wyższą instancją w takich sprawach jest Ofsted. Nowe uprawnienia dla Ofsted oznaczają, że będzie on w stanie rozpatrywać skargi od rodziców. Jeżeli kontrola ujawni, że szkoła nie spełnia standardowych norm, inni rodzice mogą być poproszeni o przedstawienie swoich opinii, spostrzeżeń i wniosków. Może się to odbyć w formie ankiety, lub bezpośrednich rozmów, prowadzonych przez władze szkoły, lub Radę Rodziców. Jeśli dotychczasowa działalność szkoły, budzi jakiekolwiek zastrzeżenia - kontrola sprawdzi, czy istnieją plany, niezbędnych zmian, w prowadzeniu i funkcjonowaniu placówki. Jeśli takich nie ma, komisja wskaże władzom szkoły wszystkie wady i problemy, które należy rozwiązać, uwzględniając opinie rodziców. Wpływ na kształtowanie systemu szkolnictwa Jako rodzice, mamy również ogromny wpływ, na kształtowanie całego systemu szkolnictwa, w naszej najbliższej okolicy. Mamy prawo głosu, zarówno w sprawach prowadzenia i działalności istniejących już szkół, do których uczęszczają nasze dzieci, jak i w sprawach tworzenia nowych. Nasze zdanie będzie brane pod uwagę w wielu sprawach, dotyczących organizacji placówek oświatowych, między innymi, dotyczące profilu szkoły, preferowanego wyznania, koedukacji, a także metod nauczania i zakresu materiału. Zawsze możemy skontaktować się z lokalnymi władzami, przedstawiając im nasze opinie, dotyczące edukacji dzieci w naszej okolicy, zgłaszając zauważone problemy, czy potrzeby miejscowej społeczności. Własna szkoła Grupa rodziców może zebrać się razem i przedstawić własne propozycje dotyczące utworzenia i funkcjonowania nowej szkoły. Dodatkowo, od 25 maja 2007 władze lokalne zatwierdziły nowe procedury tworzenia szkół. Zwykle rozpatrują oferty od różnych dostawców, chcących założyć szkołę, a rodzice mogą wyrazić swoje opinie na temat różnych opcji. Otwarcie i prowadzenie szkoły może wydawać się nie lada wyzwaniem - ale wszelką pomoc oferuje w tej materii Schools Commissioner. Jego praca polega również, na dostarczaniu informacji od dowolnej grupy rodziców, która chce wprowadzić swoje propozycje lub zmiany, do władz lokalnych, które te propozycje rozpatrzą i pomogą w ich realizacji.