Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych Zdający powinien się wykazać umiejętnością stosowania terminów i pojęć matematyczno-przyrodniczych: a) czytać ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia matematyczno- przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie, b) wybierać odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań obiektów i organizmów, c) stosować terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska, W tej części egzaminu będzie sprawdzana umiejętność wykonywania obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych: a) stosowanie w praktyce własności działań, b) operowanie procentami, c) posługiwanie się przybliżeniami, d) posługiwanie się jednostkami miar,posługuje się własnościami figur: a) dostrzeganie kształtów figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości, b) obliczanie miary figur płaskich i przestrzennych, c) wykorzystywanie własności miar. Wyszukiwanie i stosowanie informacji Od zdającego wymaga się zdolności odczytywania informacji przedstawionych w formie: a) tekstu, b) mapy, c) tabeli, d) wykresu, e) rysunku, f) schematu, g) fotografii, Uczeń musi umiejętnie operować informacją. Będzie sprawdzany czy właściwie: a) selekcjonuje informacje, b) porównuje informacje, c) analizuje informacje, d) przetwarza informacje, e) interpretuje informacje, f) czytelnie prezentuje informacje, g) wykorzystuje informacje w praktyce. Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych, czasowych) Uczeń będzie sprawdzany, czy potrafi wyodrębnić z kontekstu dane zjawisko, określić warunki jego występowania, opisać przebieg i zjawiska w czasie i przestrzeni, a także wykorzystać zasady i prawa do objaśniania poszczególnych zjawisk, wyrażeń algebraicznych (zapisywanie wielkości za pomocą symboli, wyrażeń algebraicznych, przekształcanie wyrażeń algebraicznych, zapisywanie związków i procesów za pomocą równań i nierówności). Zdający musi udowodnić, że umiejętnie posługuje się funkcjami: a) wskazuje zależności funkcyjne, b) opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel, c) analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski, Gimnazjalista podczas egzaminu będzie musiał zastosować zintegrowaną wiedzę do objaśnienia zjawisk przyrodniczych: a) łączyć zdarzenia w ciągi przemian, b) wskazywać współczesne zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska przyrodniczego, c) analizować przyczyny i skutki oraz proponować sposoby przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym, d) umieć umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym. Stosowanie wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów Część matematyczno-przyrodnicza sprawdzi również, czy uczeń: 1) stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów: a) formułuje i sprawdza hipotezy, b) kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski, 2) analizuje sytuację problemową: a) dostrzega i formułuje problem, b) określa wartości dane i szukane (określa cel), 3) tworzy modele sytuacji problemowej: a) wyróżnia istotne wielkości i cechy sytuacji problemowej, b) zapisuje je w terminach nauk matematyczno- przyrodniczych, 4) tworzy i realizuje plan rozwiązania: a) rozwiązuje równania i nierówności stanowiące model problemu, b) układa i wykonuje procedury osiągania celu, 5) opracowuje wyniki: a) ocenia wyniki, b) interpretuje wyniki, c) przedstawia wyniki. Powyższe informacje zostały zaczerpnięte z informatora dostępnego na stronie www.cke.edu.pl.