48 procent ankietowanych ocenia, że urzędnicy kierują się głównie swoją wygodą, a nie chęcią załatwiania spraw petentów. 44 procent uczestników sondażu uważa, że urzędnicy pracują nierzetelnie, a 43 procent - że poświęcają interesantom zbyt mało czasu. 71 procent respondentów uznało, że urzędników jest w Polsce za dużo. 14 procent ankietowanych uważa, że jest ich tyle, ile trzeba, a 5 procent - że za mało. 42 procent uczestników sondażu nie zauważyło przez pięć ostatnich lat zmian w działaniu polskich urzędów. Zdaniem 33 procent respondentów, urzędy pracują lepiej, a zdaniem 16 procent - gorzej. W opinii 34 procent tych, którzy uważają, że urzędy działają lepiej, urzędnicy są milsi i bardziej kulturalni, niż dawniej. 17 procent twierdzi, że procedury zostały uproszczone, 16 procent - że urzędnicy bardziej angażują się w rozwiązywanie problemów petentów, a 15 procent - że sprawniej pracują. Ci, zdaniem których urzędy działają gorzej, uważają, że procedury są zbyt skomplikowane - 26 procent, urzędnicy są niekompetentni - 16 procent i nieuprzejmi - 12 procent. Ponadto 59 procent uczestników sondażu uznało, że godziny pracy urzędów są odpowiednie, a 45 procent - że wiele spraw można załatwić przez Internet. 57 procent respondentów zauważyło jednak, że petenci nie wiedzą, na jakich zasadach są podejmowane decyzje w ich sprawach, a 50 procent - że urzędy działają mało sprawnie. Sondaż przeprowadzono w dniach 5-16 września na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski, liczącej 985 osób.