Przeglądając oferty pracy zamieszczane przez angielskich pracodawców w Internecie bądź gazetach łatwo zauważyć, że w wielu z nich - tuż przy oferowanej stawce - pojawia się słowo "bonus", czyli "premia, dodatek, nagroda". Według rządowych statystyk wszelkiego rodzaju bonusy dostaje na Wyspach ponad 40 proc. wszystkich pracowników. Aż 70 proc. z nich, jest zadowolonych z przyznanej gratyfikacji. Brytyjscy pracodawcy wierzą, że system przyznawania bonusów jest niezwykle skuteczny. Po pierwsze dlatego, że motywuje pracowników, co sprawia, że biznes jest bardziej wydajny, po drugie - pracownicy, wiedząc, że nagroda może ich ominąć, bardziej się starają. Ponadto, kiedy sukces firmy staje się ich sukcesem, nie myślą o zmianie pracy. Bonus bonusowi nierówny! Negocjując warunki zatrudnienia, dobrze jest dokładnie wypytać, czym konkretnie jest taki bonus. Pod tym określeniem może bowiem kryć się dosłownie wszystko. Tym bardziej, że bonusy w formie gratyfikacji finansowej kojarzone są głównie z kadrą menedżerską oraz pracownikami sektora finansowego. Przyznawanie nagród - najczęściej raz do roku - ma ich skłonić do osiągania jak najlepszych wyników. Zachęta niewątpliwie działa. Najlepsi pracownicy sektora finansowego dostają w postaci bonusów nawet po kilkaset tysięcy funtów rocznie. Pracownicy innych sektorów otrzymują przede wszystkim bonusy rzeczowe. Obsługa zatrudniona w sklepach z ubraniami, butami, kosmetykami czy nawet artykułami spożywczymi może liczyć np. na możliwość zakupu wszystkich produktów po obniżonej cenie. Zdarza się, że nawet do 70 proc. taniej. Kelnerzy, barmani, pracownicy kuchni, którzy obsługują gości w pubach, barach i restauracjach także otrzymują bonusy - niemal zawsze są to darmowe posiłki oraz zniżki dla rodziny i przyjaciół. Czasem dodatkowy urlop. W klubach sportowych, na siłowniach czy basenach jest podobnie - pracownik oraz jego rodzina może korzystać z dobrodziejstw obiektu za darmo lub za symboliczną opłatą. W ramach bonusów pracodawcy oferują bardzo często różnego rodzaju ubezpieczenia oraz wartościowe pakiety emerytalne. Co ciekawe, nagrody przyznawane są nie tylko pojedynczym pracownikom, ale (w niektórych zakładach czy instytucjach) także całym zespołom lub np. pracownikom poszczególnych zmian. Nagroda z tradycją Wiele firm przyznaje swoje bonusy w okresie świąt Bożego Narodzenia. Zwyczaj ten jest w Wielkiej Brytanii rozpowszechniony do tego stopnia, że nawet prywatne osoby wręczają drobny bonus pracującym u nich nianiom czy sprzątaczkom. Najczęściej jednak nagrody wypłacane są na początku każdego roku kalendarzowego, kiedy firmy podsumowują zyski z minionych 12 miesięcy. Żeby jednak bonus otrzymać, trzeba dobrze pracować! Niektóre zakłady pracy nagradzają bowiem jedynie tych pracowników, którzy np. mają ponad 96 proc. obecności w ciągu roku, nie spóźniają się do pracy, wyrabiają normę itp. Bonusy budzą w Wielkiej Brytanii także sporo kontrowersji - szefostwo banków, firm inwestycyjnych, publicznego transportu, szpitali czy poczty otrzymuje corocznie bonusy sięgające nawet kilkuset tysięcy funtów. Bywa też tak, że kiedy firma (np. z powodu problemów finansowych) nie może w danym roku pozwolić sobie na ich wypłatę - niezadowoleni pracownicy masowo z niej odchodzą. Andrzej Wochna