Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału pierwsza grupa klientów banku będzie mogła korzystać z Talk to IKO, czyli głosowej obsługi aplikacji mobilnej. Możliwości takiego asystenta bank zaprezentował już podczas ogłaszania nowej strategii pod koniec ubiegłego roku, ale cały czas trwają prace nad jego funkcjonowaniem i kolejnymi funkcji. Na początku będzie można głosowo poprosić aplikację o saldo, historię transakcji, wykonanie zdefiniowanych przelewów bez autoryzacji, ale bank pracuje także nad tym, żeby można było w ten sposób wykonywać przelewy jednorazowe i co ważne, byłyby autoryzowane biometrycznie np. twarzą czy odciskiem palca. To oznacza zmianę, bo dotychczas transakcje w aplikacji IKO były zatwierdzane PIN- em, a odciskiem można było się jedynie logować do aplikacji. Najprawdopodobniej najpierw będzie można w ten sposób potwierdzać przelewy na niskie kwoty, a potem także na większe. Aplikacje bankowe stają się popularniejsze niż bankowość internetowa. Przykład w ostatnio poniedziałek (10 lutego) w aplikacji IKO było 5 milionów logowań, wykonanych przez 1,5 mln użytkowników. Asystent głosowy aplikacji nie będzie pierwszą taką usługą na rynku. W grudniu 2018 roku Millennium uruchomił Chatbota Millę, realizującego transakcje przyjmującego zlecenia i odpowiadającego na pytania. Co potrafi? Milla zrealizuje przelewy i doładowanie kart płatniczych prepaid oraz telefonu. Pokaże historię transakcji i nadchodzące płatności, jeżeli o to poprosimy. Powie też, kiedy przelew dotrze do odbiorcy oraz poda dane banku. - W przyszłości ułatwi klientom wyszukiwanie innych informacji oraz nawigację po aplikacji - deklaruje bank Millennium. W tym wąskim - na razie - gronie jest również ING Bank Śląski, który w ubiegłym roku umożliwił obsługę aplikacji przez asystenta Googla. W przypadku IKO będzie to jednak autorskie narzędzie budowane przez zewnętrznych dostawców na potrzeby banku. Adam Marciniak, wiceprezes PKO BP zapowiedział też, że bank zachęcony popularnością funkcji zakupy biletów komunikacji miejskiej (kwartalnie 1,5 mln sztuk), pracuje nad umożliwieniem kupna przez apkę IKO także biletów PKP Intercity oraz rozważa włączenie funkcji automatycznych płatności za autostrady. W lipcu 2019 roku automatyczną płatność za autostrady w aplikacji bankowej wprowadził Millennium. Działa to tak, że można przejeżdżać przez bramki na autostradzie bez konieczności pobierania biletu - system automatycznie zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu i podniesie szlaban. Opłata również pobierana jest automatycznie. Autopay działa obecnie na najczęściej używanych odcinkach autostrad w Polsce. Usługa jest stale rozwijana. Z danych Związku Banków Polskich wynika, że w ubiegłym roku z aplikacji bankowej korzystało już ponad 10 milionów Polaków, a z bankowości internetowej już ponad 18 milionów. Monika Krześniak-Sajewicz Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze