Badacze z Baylor University udowodnili, że prawdopodobieństwo udzielenia wsparcia drugiemu człowiekowi i wielkość oferowanej pomocy są powiązane z cechą osobowości, jaką jest skromność. - Nasze odkrycie jest dość zaskakujące, ponieważ od blisko 30 lat prowadzone są badania na temat zachowań, ukierunkowanych na pomoc, a tylko kilka z nich pokazało jakikolwiek związek między pomaganiem a osobowością. Jedyną cechą osobowości, która korelowała z gotowością do udzielania pomocy była ugodowość, jednakże okazało się, że skromność jest znacznie bardziej powiązana ze zjawiskiem pomagania - mówi Jordan LaBouff, główny autor artykułu o rezultatach badań. W większości przypadków na decyzję człowieka, dotyczącą udzielenia pomocy, bądź nie, mają wpływ tymczasowe czynniki osobowościowe i sytuacyjne, między innymi: napięcie wewnętrzne, presja czasu, ilość osób, znajdujących się w pobliżu, chwilowe uczucie empatii. Naukowcy przeprowadzili trzy badania, które potwierdziły, że pomaganie może łączyć się również z osobowością, a dokładnie ze skromnością. W pierwszym badaniu testowano ludzi za pomocą kwestionariuszy. Przeważnie osoby, które uważały się za skromne, twierdziły też, że są pomocne. Jednakże takie badanie jest obciążone efektem aprobaty społecznej, czyli skłonnością człowieka do deklarowania cech akceptowanych i pożądanych w społeczeństwie, więc potrzebowano solidniejszych dowodów. Drugie badanie miało formę eksperymentu. Uczestnicy słuchali informacji radiowej o chorym koledze z uczelni, który potrzebował pomocy w nauce. Następnie musieli określić, ile godzin w ciągu kolejnych trzech tygodni, mogliby mu poświęcić. Bardziej skromni ludzie oferowali więcej swojego wolnego czasu. W kolejnym eksperymencie, osoby badane były wstępnie warunkowane na skromność lub arogancję za pomocą wyświetlania powiązanych z tymi pojęciami słów. Dalsza część była identyczna jak w poprzednim badaniu. Ponownie skromność wiązała się z większą ilością godzin, poświęconych na pomoc koledze. - Skromność pozwala przewidzieć skłonność do pomocy. Teraz musimy dowiedzieć się, czy jest to cecha, którą można w sobie wykształcić - dodaje Wade C. Rowatt, główny badacz i współautor artykułu.