Rekiny starają się utrzymać pokój. Niezwykłe odkrycie naukowców

Oceanografowie z Murdoch University (Australia) odkryli niezwykłe zachowanie sześciu gatunków dużych rekinów, w tym żarłaczy tygrysich i rekinów młotów. Jak się okazało, dzielące ten sam teren gatunki polują o różnych porach, dzięki czemu nie przeszkadzają sobie nawzajem.

Grupy różnych gatunków dużych rekinów polują w innym czasie, aby nie wchodzić sobie w drogę. To pierwszy znany przykład, kiedy morskie drapieżniki zgodnie dzielą się w taki sposób łowieckim terenem.

To rzadki sposób

- To relatywnie rzadki sposób dzielenia się zasobami w naturze, ale w słabo jeszcze zbadanych ekosystemach morskich może występować częściej, niż dotąd sądziliśmy - powiedziała dr Karissa Lear, współautorka odkrycia.

- Zauważyliśmy, jak sześć gatunków dużych przybrzeżnych rekinów, polując o różnych porach w okolicach Florydy, dzieliły wspólne zasoby jedzenia - opowiedziała.

Unikanie rywalizacji

Badacze sugerują, że rekiny zachowują się tak, aby unikać między sobą konfliktów. - Po pierwsze prowadzi to do zmniejszenia rywalizacji o jedzenie, a dla niektórych gatunków spada zagrożenie, że staną się ofiarą większych - wyjaśnił dr Adrian Gleiss, jeden z autorów badania.

- Czasowe relacje wydają się być przynajmniej częściowo podyktowane hierarchią, która zmusza mniej dominujące drapieżniki do unikania większych i żerowania o mniej korzystnych porach - tłumaczą naukowcy.

Otóż żarłacze tępogłowe pożywiały się wczesnym rankiem, żarłacze tygrysie - w okolicach południa, żarłacze brunatne - po południu, żarłacze czarnopłetwe - pod wieczór, a dwa gatunki głowomłotów - nocą.

Dzielenie niszy

Odkryte zjawisko to rodzaj tzw. dzielenia niszy, które może mieć trzy formy - różne drapieżniki żywią się innymi gatunkami, polują na innym terenie, albo właśnie o innych porach.

- Według naszej wiedzy wyniki te pierwszy raz wskazują na czasowe dzielenie się zasobami jedzenia przez morskie drapieżniki - podkreśliła dr Lear.

Naukowcy dokonali odkrycia dzięki umieszczanym na skórze rekinów czujnikom wykrywającym ruch, podobnym nieco do popularnych ostatnio urządzeń stosowanych przez ludzi dbających o kondycję.

Ratowanie rekinów

Poznanie zwyczajów rekinów pomoże w ratowaniu ich populacji, a także innych gatunków.

- Drapieżniki takie jak rekiny odgrywają kluczową rolę w działaniu zdrowych ekosystemów przez odgórne ich kontrolowanie i zmianę zachowań innych gatunków. Dlatego ważne jest zrozumienie, jak żyją i dzielą się zasobami - wyjaśniają badacze.

Dowiedz się więcej na temat: rekiny | przyroda | nauka | odkrycia naukowe