Pomiar wykazał, że coraz rzadziej widzowie wybierają ofertę programową czterech największych stacji. TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN uzyskały od stycznia do czerwca 2009 łącznie udziały w rynku na poziomie 67,1 proc. W pierwszym półroczu ubiegłego roku wynik ten był wyższy o blisko 5,5 pkt procentowego. Zestawienie stacji o najlepszej oglądalności w połowie roku otwiera TVP1, która wyprzedza pozostałe kanały, gromadząc udziały w rynku na poziomie 22,8 proc. Na drugim miejscu znajduje się TVP2 z udziałami 15,9 proc., która wyprzedza Polsat - 14,8 proc. oraz TVN - 13,7 proc. Cztery wiodące stacje uzyskały wyniki gorsze w porównaniu z analogicznym okresem w 2008 roku. Największy procentowy spadek zanotował TVN - 12,1 proc. oraz Polsat - 8,2 proc. Z kolei TVP2 zmniejszyła udziały o 5,9 proc., natomiast TVP1 o 5,2 proc. Polacy najchętniej wybierali polskie seriale emitowane w telewizji publicznej. Liderem w tej kategorii programów okazał się serial "Ranczo" - emisja odcinka 1 marca zgromadziła przed telewizorami średnio 9,4 mln widzów, co stanowiło ponad połowę Polaków (55 proc.) oglądających w tym czasie telewizję. Średnia dla wszystkich tegorocznych emisji serialu "Ranczo" wyniosła 8,8 mln. Łącznie, przynajmniej przez jedną minutę, serial ten oglądało 25,7 mln osób powyżej 4. roku życia. Wśród najchętniej oglądanych programów znalazły się także programy informacyjne: "Sport TVP1" (6,7 mln widzów; udziały 44 proc.), "Wiadomości" (6,3 mln; 42 proc.) oraz Teleexpress (6,3 mln; 50 proc.). Dla porównania najlepiej oglądane tegoroczne "Fakty" (TVN, 26.01) zgromadziły 4,3 mln widzów, przy udziałach na poziomie 30 proc., a "Wydarzenia" (Polsat, 08.02) - 3,3 mln, przy udziałach 24 proc. W kategorii rozrywka w pierwszej dziesiątce uplasował się program "Jaka to melodia", który przyciągnął przed telewizory średnio 6,4 mln osób (48 proc.) oraz druga część transmisji gali "Telekamery Teletygodnia 2009" (6,2 mln; 41 proc.). Wśród najlepiej oglądanych programów znalazły się także transmisje sportowe: pierwsza połowa meczu Polska - Chorwacja w ramach Mistrzostw Świata w Piłce Ręcznej (6,2 mln widzów; udziały 39 proc.) oraz skoki narciarskie z udziałem Adama Małysza. W rankingu stacji tematycznych liderem pozostają stacje informacyjne - TVP Info (udziały 4,2 proc.) oraz TVN24 (udziały 3 proc.). TVP Info uzyskała wynik gorszy o 0,32 pkt procentowego, ale wciąż pozostaje liderem wśród stacji informacyjnych. Z kolei TVN24 poprawiła nieznacznie swój wynik o 0,11 pkt procentowego w porównaniu do analogicznego okresu w 2008 r. Kolejne miejsca zajęły stacje tematyczne skierowane do najmłodszej widowni - "Disney Channel" (wzrost z 0,65 proc. do 0,95 proc.) oraz Jetix (wzrost z 0,56 proc. do 0,86 proc.). Pierwsze półrocze tego roku przyniosło stacjom telewizyjnym przychody reklamowe na poziomie 5,6 mld zł (dane cennikowe, bez uwzględnienia rabatów), co oznacza - mimo kryzysu - wzrost o 5,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r. Najwięcej na reklamę przeznaczyły firmy z sektora "żywność" (1,13 mld zł), natomiast największy wzrost wydatków na reklamę miał miejsce w firmach z sektora "telekomunikacja" (wzrost o 43 proc.) oraz "podróże, turystyka, hotele i restauracje" (41 proc.). Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3281 osób powyżej 4. roku życia, bez uwzględnienia widowni gościnnej. Dane o wydatkach reklamowych są danymi cennikowymi, bez uwzględnienia rabatów; analiza obejmuje okres od 1 stycznia do 28 czerwca w roku 2008 i 2009.