Eksperyment opiera się na badaniach naukowców z Oxfordu, którzy twierdzą, że nastolatkowie funkcjonują inaczej niż młodsze dzieci i dorośli - mają więcej energii, która nie pozwala im zasnąć o normalnej porze, ale potem dłużej ją odbudowują we śnie. A niedosypianie, zwłaszcza w okresach intensywnego wysiłku przed egzaminami, może owocować gorszym przyswajaniem wiedzy. Aby stwierdzić czy to prawda, w stu wybranych szkołach połowa uczniów 10. i 11. klasy, czyli przed małą maturą, będzie rozpoczynać lekcje o 10:00, podczas gdy pozostali po staremu, o 8:30, lub 9:00. W sumie badania obejmą 32 tysiące uczniów, a miarą słuszności, lub nie, tezy naukowców będą wyniki maturalne. Taki eksperyment na mniejszą skalę przeprowadzono już w jednej ze szkół w północnej Anglii i liczba wysokich ocen maturalnych podskoczyła z 34 do 50 proc.. Będzie to jeden z sześciu eksperymentów edukacyjnych w brytyjskich szkołach, mających sprawdzić jak można zastosować najnowsze osiągnięcia neurologii w badaniach nad mózgiem w praktyce nauczania dzieci i młodzieży.