Siedmiodniowe święto Sukot rozpoczęło się w poniedziałek i potrwa siedem dni. Słowo "Sukot" oznacza szałas, namiot i pochodzi od najważniejszego nakazu związanego ze świętem Sukot - zamieszkania w tymczasowym miejscu. "Przez siedem dni będziecie mieszkać w szałasach (...), aby pokolenia wasze wiedziały, że w szałasach kazałem mieszkać synom izraelskim, gdy wyprowadziłem ich z ziemi egipskiej" - głosi Tora. Powstanie szałasu w centrum Warszawy to inicjatywa warszawskich Żydów, skupionych wokół religijnej wspólnoty żydowskiej Chabad Lubawicz, działającej w wielu krajach świata. W Polsce jest ona obecna od trzech lat. Szałas, który stanął w Warszawie ma osiem metrów długości i cztery metry szerokości. Ściany zbudowano z drewna, a dach z liści palmowych i mat bambusowych. - Umieściliśmy szałas w sercu Warszawy, bo chcemy by jak najwięcej warszawiaków i gości stolicy mogło zobaczyć, jak obchodzi się to ważne dla wszystkich Żydów święto - tłumaczył podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie rabin Szalom Ber Stambler, przedstawiciel Chabad Lubawicz w Polsce. Jak dodał - wszyscy chętni mogą wejść do szałasu, obejrzeć go i zapoznać się z materiałami na temat święta Sukot. - Święto Sukot upamiętnia nakaz mieszkania w szałasach, który Żydzi otrzymali od Boga po wyjściu z Egiptu. Co rok religijni Żydzi przenoszą się na siedem dni do szałasów, w których się modlą, uczą się, a nawet - jeśli to możliwe - śpią - tłumaczył rabin. Zwrócił on też uwagę, że Sukot jest radosnym świętem. Nazywane jest także Świętem Żniw - Żydzi dziękują Bogu za plony, które dają im nową energię dla ciała oraz siłę do dalszej pracy nad sobą. Tradycja żydowska zwalnia z mieszkania w szałasie wszystkich odczuwających z tego powodu dyskomfort. Może to być zimno, hałas czy szczególnie duży ruch uliczny. Nakaz mieszkania w szałasie nie obowiązuje kobiet, ale jeśli zechcą, mają prawo świętować tak samo jak mężczyźni. W dzień poprzedzający Sukot, niezamężne kobiety zapalają jedną świecę, a mężatki tyle, ile mają dzieci. Kolejnym ważnym nakazem, wypełnianym podczas Sukot w szałasach, jest odmawianie błogosławieństw i potrząsanie czterema rodzajami roślin, symbolizującymi czterech różnych Żydów. Owoc cytrusowy etrog, posiadający smak i zapach, oznacza mądrego i sprawiedliwego Żyda. Lulaw (gałązka palmy daktylowej) o smaku, ale bez zapachu, przypisany jest ludziom, którzy znają zasady Tory, ale nie stosują ich w życiu. Hadas (gałązka mirtu) symbolizuje ludzi, którzy wypełniając nakazy Boga nie kierują się znajomością Tory, ale wiarą i lękiem. Arawa (gałązka wierzby) jest pozbawiona smaku i zapachu, symbolizuje Żydów, dla których obce są zasady Tory i ich wypełnianie.