Na zakończenie zaplanowano projekcję filmu, który zdobył Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale, "Pozycji dziecka" ("Child's Pose") w reżyserii Calina Petera Netzera. Dyrektor Festiwalu Wiosna Filmów Maciej Zabojszcz zachęca widzów do przychodzenia na seanse m.in. atrakcyjną ceną biletów. Wstęp na seans kosztował będzie 7 złotych - poinformował na środowej konferencji prasowej w stolicy, prezentując festiwalowy program. Publiczność w kinie Praha obejrzy ponad 70 filmów, pokazywanych wcześniej m.in. w Wenecji, Cannes, Berlinie i Locarno. Bohaterem "Piety", zrealizowanej przez znanego południowokoreańskiego reżysera Kim Ki-duka, jest Gang-do, mężczyzna trudniący się ściąganiem długów od ludzi, którzy pożyczyli pieniądze od gangsterów. - Idealnie nadaje się do tego zadania. Kompletnie pozbawiony skrupułów, głuchy na jakiekolwiek prośby, z zimną krwią okalecza dłużników. (...) Z wyjątkową perfidią obmyśla coraz to nowe tortury. Pewnego dnia w jego domu pojawia się tajemnicza kobieta, Mi-son. Twierdzi, że jest matką, która porzuciła go po urodzeniu - opisują tę historię organizatorzy festiwalu. "Gang-do reaguje agresją, odrzuca Mi-son, ale pokora kobiety i jej cicha obecność stopniowo przełamują jego niechęć. W Gang-do budzą się ludzkie odruchy. Bohater zaczyna doświadczać uczuć, których dotąd nie znał. Postanawia porzucić dotychczasowe życie i stać się lepszym człowiekiem. Wtedy jednak Mi-son zostaje porwana. Gang-do musi wytropić sprawcę, robiąc przegląd wszystkich swoich ofiar. Przy okazji odkrywa mroczną tajemnicę Mi-son" - czytamy dalej w opisie filmu. "Pozycja dziecka" to, według słów rumuńskiego reżysera Calina Petera Netzera, opowieść o "patologicznej relacji matki i syna, o zachowaniu dzieci w stosunku do rodziców i odwrotnie - o rodzicach tracących swoje dzieci". "Staramy się w tym filmie oddać różne stany umysłu, uczucia, tlące się w rodzinie konflikty, rozpaczliwe wybuchy, słowem: kawałek życia - w sposób możliwie autentyczny, jak w dokumencie. Postaci poddawane są analizie, a raczej psychoanalizie, aby pomóc widzom zrozumieć ich racje i być może nawet obudzić w nich współczucie wobec tych pokiereszowanych ludzi" - powiedział Netzer. Bohaterowie "Pozycji dziecka" to matka i syn, Cornelia i Barbu. 60-letnia Cornelia skończyła 60 lat, jest zadbana, majętna i szanowana. Osiągnęła sukces zawodowy, ma oddanego, "siedzącego pod pantoflem" męża, i wpływowych znajomych wśród bukareszteńskich elit. Jednak życie wcale Cornelii nie cieszy. Ukochany jedynak, jej oczko w głowie, 34-letni Barbu ze wszystkich sił stara się bowiem uniezależnić od matki. Syn wyprowadził się z domu, ma własny samochód, a także dziewczynę, która zupełnie nie pasuje do "standardów" Cornelii. Najsmutniejsze dla matki jest jednak to, że Barbu unika jej jak ognia. Gdy Cornelia dowiaduje się, że syn uczestniczył w tragicznym wypadku, zaczyna walczyć o niego, niczym lwica o młode. Używa wszystkich wpływów, ustosunkowanych przyjaciół i pieniędzy, żeby uchronić Barbu przed więzieniem. Wśród najciekawszych propozycji w programie warszawskiej Wiosny Filmów będą też, jak zapowiedzieli organizatorzy, m.in.: "Junkhearts" (Wielka Brytania, 2011, reż. Tinge Krishnan), "Hannah Arendt" (Niemcy, 2012, reż. Margarethe von Trotta, w obsadzie Barbara Sukowa i Julia Jentsch), "Lore" (Australia/Niemcy, 2012, reż. Cate Shortland, Nagroda Publiczności na festiwalu w Locarno), "Hemel" (Holandia/Hiszpania, 2012, reż. Sacha Polak), "Ciche miasto" z akcją osadzoną w Tokio ("Silent City", Holandia, 2012, reż. Threes Anna) i "Droga do Hiszpanii" ("Spanien", Austria, 2012, reż. Anja Salomonowitz). Pokazane zostaną również produkcje polskie, m.in. "Sekret" Przemysława Wojcieszka, "Jesteś Bogiem" Leszka Dawida, "Nieulotne" Jacka Borcucha, "Dzień kobiet" Marii Sadowskiej. Elementem festiwalu mają być spotkania widzów z twórcami filmów. Szczegółowe informacje o programie imprezy i terminach poszczególnych projekcji dostępne będą na stronie internetowej www.wiosnafilmow.pl.