Nowe regulacje prawne, które wchodzą w życie w roku szkolnym 2011/2012, zreorganizowały edukację począwszy od samego kalendarza. Zgodnie z rozporządzeniem o organizacji roku szkolnego, zajęcia wychowawczo - dydaktyczne będą się teraz kończyć w ostatni piątek czerwca. W praktyce oznacza to, że przyszłoroczne wakacje rozpoczną się dopiero 30 czerwca. Dat zakończenia roku szkolnego, w zależności od typów szkół, jest jednak kilka. Większość uczniów odbierze świadectwa 29 czerwca, wcześniej edukację zakończy młodzież z klas III liceów i IV techników - 27 kwietnia 2012 roku oraz uczniowie ostatnich klas szkół policealnych i zawodowych - 15 czerwca 2012 roku. Harmonogram przewiduje też niemało dni wolnych. Zimowa przerwa świąteczna rozpocznie się 23 grudnia i potrwa do Nowego Roku. Kolejny długi wypoczynek, czyli ferie zimowe przypadną na okres od 16 stycznia do 26 lutego i podobnie jak w latach ubiegłych, w zależności od województwa, będą odbywać się w czterech turach. Termin wiosennej przerwy świątecznej jest już wspólny dla wszystkich regionów - zacznie się ona 5 kwietnia, a zakończy 10 kwietnia 2012 roku. Szkoły mogą zawiesić zajęcia na Euro Na przebieg tegorocznych zajęć mogą wpłynąć organizowane w Polsce w czerwcu 2012 roku Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Wbrew wcześniejszym spekulacjom, przyspieszonego zakończenia roku szkolnego nie będzie. Jednak zgodnie z rozporządzeniem MEN-u, w niektórych szkołach na czas Euro 2012 będą mogły zostać zawieszone lekcje, ale tylko na kilka dni i wyłącznie w sytuacji, gdy w związku z organizowanymi na danym terenie imprezami masowymi może zaistnieć zagrożenie bezpieczeństwa uczniów. Poza modyfikacjami stricte organizacyjnymi, na poszczególnych poziomach kształcenia będą wdrażane nowe zasady i kryteria, którym będą musieli podporządkować się uczniowie, nauczyciele i rodzice. Od 1 września 2011 roku wszystkie pięciolatki są objęte obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym, czyli muszą chodzić do zerówek. Ostatni rok wyboru rodzica 6-latka Rok szkolny 2011/2012 jest też ostatnim, w którym rodzice sześciolatków mogą podjąć decyzję, czy posłać swoje dziecko do szkoły, czy też zostawić je jeszcze w przedszkolu. Od przyszłego roku takiej możliwości już nie będzie. Sześciolatki do szkoły. Zobacz raport specjalny Z kolei siedmiolatki od 1 września 2011 obligatoryjnie realizują obowiązek szkolny i są uczniami pierwszej lub drugiej klasy. W gronie tych pierwszych są dzieci, które uczą się starym trybem. W grupie drugiej znaleźli się uczniowie, których rodzice skorzystali z możliwości wyboru i zapisali swoje dzieci do szkoły, zgodnie z nowymi zasadami, o rok wcześniej (gdy ich pociechy miały sześć lat). Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego Bardzo duże zmiany czekają też uczniów, którzy rozpoczynają naukę w trzeciej klasie gimnazjum. Egzamin, do którego przystąpią 24 kwietnia 2012 roku, zostanie przeprowadzony według nowych zasad. Zmieni się przede wszystkim struktura testów egzaminacyjnych, które zostaną rozdzielone. Każdy uczeń będzie musiał najpierw podejść do osobnych egzaminów z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego, co stanowi część humanistyczną, a następnie z matematyki oraz przyrody, gdzie znajdą się zadania z biologii, fizyki, chemii i geografii (cześć matematyczno-przyrodnicza). Na koniec musi napisać test z języka obcego nowożytnego. Od roku szkolnego 2011/2012 ta część egzaminu będzie zdawana na dwóch poziomach: podstawowym, do której będzie musiał przystąpić każdy gimnazjalista oraz rozszerzonym. Ta ostatnia wersja będzie obowiązywała tylko tych uczniów, którzy kontynuowali naukę języka rozpoczętą w szkole podstawowej. Prawo przystąpienia do niej będzie miał także ten uczeń, który dobrze poznał język poza szkołą. Wynik z testu z języka obcego będzie brany pod uwagę przy rekrutacji do szkoły średniej, co też jest nowością. Dwie skale oceniania zamiast punktów Kolejna zmiana dotyczy czasu, jaki gimnazjaliści będą mieli na napisanie poszczególnych części egzaminu. Dotychczas część humanistyczna i matematyczno-przyrodnicza trwały po 120 minut każda, teraz do każdej z nich dodano 30 minut. Po raz pierwszy też uczniowie otrzymają wyniki z każdej części testu, czyli odpowiednio z pięciu bądź sześciu zakresów: język polski, historia i wiedza o społeczeństwie, matematyka, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny na poziomie podstawowym i język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym. Nowy będzie również sposób ich wyrażania. Dotychczasowe punkty zastąpią dwie skale: procentowa (która zostanie wykorzystana przy rekrutacji) i centylowa (dzięki niej uczeń będzie mógł sprawdzić, jak jego wyniki kształtują się na tle innych zdających). Wdrażane zmiany, a zwłaszcza wyodrębnienie poszczególnych części testów mają służyć - zdaniem ekspertów - odkrywaniu predyspozycji przez samych uczniów, jak i lepszej analizie ich umiejętności. Czy pożądane rezultaty zostaną osiągnięte, pokaże czas. Warunkiem zaliczenia egzaminu gimnazjalnego jest przystąpienie do niego, co w praktyce oznacza, że nie można go nie zdać (nawet w przypadku nierozwiązania żadnego zadania). Jednak podczas rekrutacji w szkołach średnich, poza ocenami z trzeciej klasy i szczególnymi osiągnięciami, brane są pod uwagę wyniki wszystkich części testu. Lepsze rezultaty zwiększają więc szanse na dostanie się do wymarzonej, renomowanej szkoły. Można zdać z jedynką, prawo do dwóch komisów Nowy rok szkolny przynosi także zmiany w sposobie traktowania tzw. jedynek na świadectwie, co bezpośrednio dotyczy uczniów szkół ponadgimnazjalnych z wyjątkiem maturzystów. (Podobne przepisy obowiązują już na niższych poziomach kształcenia). Zgodnie z wprowadzonym przez MEN rozwiązaniem, uczeń, który nie zaliczył materiału z danego przedmiotu i uzyskał z niego na koniec ocenę niedostateczną, będzie mógł kontynuować naukę w wyższej klasie bez konieczności podchodzenia do egzaminu komisyjnego. Do tej pory zdanie go było warunkiem koniecznym w uzyskaniu promocji. W świetle obowiązujących przepisów z możliwości zdania z "jedynką" młodzież będzie mogła skorzystać tylko raz w ciągu całej edukacji w liceum bądź technikum, a nauka zaliczonego w ten sposób przedmiotu musi być kontynuowana w klasie następnej. Ponadto każdy uczeń zyskuje też prawo podejścia do maksymalnie dwóch egzaminów komisyjnych, a nie jednego, jak miało to miejsce dotychczas. Na maturze ustnej z języka bez określania poziomu Tegorocznych maturzystów obejmą zmodyfikowane procedury przeprowadzania egzaminu ustnego z języka obcego, poza tym nowości raczej ich nie zaskoczą. Przekształcenie formuły egzaminu dojrzałości MEN szykuje dopiero na 2015 rok. Obecna forma egzaminu z języka polskiego, czyli prezentacja, którą uczeń samodzielnie przygotowuje w domu, a następnie przedstawia przed komisją, zostanie prawdopodobnie zastąpiona odpowiedzią na wylosowane pytanie. Proponowane zmiany mają jednak zostać ogłoszone najwcześniej w 2012 roku, a wejść w życie w latach kolejnych. Obecnie maturzyści będą musieli obowiązkowo przystąpić do egzaminu pisemnego z matematyki, która będzie jednym z trzech - obok pisemnego egzaminu z języka polskiego i języka obcego - obligatoryjnie zdawanych przedmiotów. Poza tym będą mogli także dodatkowo (w zależności od chęci i wymogów stawianych przez uczelnie, na które chcą się dostać) zdawać pisemnie egzamin z sześciu przedmiotów do wyboru.