Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania, i będą wiosną zdawać egzamin w nowej formule. Podobnie jak do tej pory egzamin gimnazjalny będzie organizowany przez trzy kolejne dni: pierwszego dnia będzie egzamin z wiedzy humanistycznej, drugiego - z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, a trzeciego - z języka obcego. Jednocześnie na egzaminie po raz pierwszy wyodrębnione są zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów. W środę na próbnym egzaminie z wiedzy humanistycznej uczniowie jako pierwszy dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie. Następnie mieli przerwę, po której przystąpili do bloku zadań z języka polskiego. W czwartek na próbnym egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej uczniowie też mieli do rozwiązania dwa bloki zadań. W pierwszym były zadania z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. W drugim bloku były zadania z matematyki. Pomiędzy blokami też była przerwa. W piątek gimnazjaliści mieli próbny egzamin z języka obcego. Prace rozwiązane przez uczniów sprawdzą nauczyciele uczący ich w szkołach. W próbnym egzaminie - zorganizowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną - brały udział tylko zainteresowane szkoły; udział w nim nie był dla gimnazjów obowiązkowy. Około 6 tys. gimnazjów, na 7,6 tys., które zgłosiło się do okręgowych komisji egzaminacyjnych pobrało arkusze egzaminu próbnego na płytach CD. Pozostali mogli pobrać arkuszy w formie elektronicznej za pomocą specjalnego komunikatora służącego szkołom do komunikacji z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi. Wyodrębnienie zadań z matematyki i polskiego to nie jedyne zmiany podczas tegorocznego egzaminu gimnazjalnego. Tegoroczni uczniowie klas III gimnazjów będą też pierwszym rocznikiem, którego wynik uzyskany na egzaminie z języka obcego będzie brany pod uwagę przez rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Po raz pierwszy też prace egzaminacyjne zostaną ocenione w sposób holistyczny (całościowy), a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu nie będą brane pod uwagę czynności, jakie uczeń podjął podczas rozwiązywania zadania, tylko jego sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.