Telefon 116 000 należy do grupy numerów 116, ogólnoeuropejskich bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym, stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. W czwartek na konferencji prasowej zainaugurowano działalność telefonu w sprawie zaginionego dziecka, którego obsługą zajmie się fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Polska jest szóstym krajem w Europie, który uruchomił linię 116 000. - Zaginięcie dziecka jest niewyobrażalnie trudne dla wszystkich jego bliskich. Pod numerem 116 000 pracują specjaliści fundacji ITAKA, którzy udzielają rodzinom wsparcia o każdej porze dnia i nocy. Dyżurujący przy telefonie poszukują zaginionych, zbierają i analizują sygnały od informatorów, weryfikują je i przekazują policji. W poszukiwania włączane są media, organizacje pozarządowe oraz inne służby na terenie całego kraju i - w razie potrzeby - na całym świecie - mówił Michał Czyżewski z fundacji ITAKA. Telefon w sprawie zaginionego dziecka działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Partnerem przedsięwzięcia i operatorem linii jest Telekomunikacja Polska SA. Bezpłatny numer 116 000 będzie dostępny dla wszystkich, niezależnie od obsługującej ich sieci. Jak poinformowała prezes UKE Anna Sterżyńska, uruchomienie linii 116 000 przebiegło sprawnie i bez większych problemów. - W Polsce jest duża potrzeba takich inicjatyw społecznych. Mamy bardzo sprawnie działające organizacje pozarządowe, które tylko czekały, by uruchomić dodatkowe narzędzia - mówiła. Sterżyńska wyraziła obawę, że w Polsce trudniej będzie uruchomić linię 116 123, która zgodnie z zaleceniami KE została zarezerwowana dla telefonu zaufania dla dorosłych. Wiceminister spraw wewnętrznych Witold Drożdż podkreślił, że obecnie coraz więcej zaginięć ma charakter transgraniczny, dlatego bardzo ważne jest, że telefon 116 000 działać ma na podobnych zasadach we wszystkich krajach europejskich. - Choć na razie uruchomienie linii 116 jest zaleceniem KE, dobrą praktyką realizowaną w miarę możliwości krajów członkowskich, niewykluczone, że w ciągu kilku lat stanie się to obowiązkiem - powiedział. Prezes fundacji ITAKA Wojciech Tochman poinformował, że choć ok. 95 proc. zaginionych dzieci odnajduje się po kilkudziesięciu godzinach, zdarzają się też trwałe zaginięcia, a w tych przypadkach liczą się każda chwila i każda informacja. - Im więcej czasu upływa od zaginięcia dziecka, tym mniejsza szansa na jego odnalezienie - zaznaczył. Podkreślił, że w przypadku zaginięcia dziecka bardzo ważna jest sprawna współpraca wielu służb i instytucji (policji, straży pożarnej, mediów, społeczności lokalnej) oraz nagłośnienie sprawy w mediach. Rocznie policja odnotowuje kilka tysięcy zaginięć dzieci. Ok. 120 przypadków dotyczy dzieci do 7. roku życia, około 800 - dzieci w wieku 7-13 lat i około 3,6 tys. - dzieci w wieku 13-17 lat. W lutym 2007 roku KE zdecydowała o rezerwacji krajowego zakresu numerów zaczynających się na 116 na usługi społeczne. Chodzi o to, by obywatele całej Europy mogli otrzymać te samą usługę, dzwoniąc na ten sam numer. W listopadzie zeszłego roku Polska, jako piąty kraj w Europie, uruchomiła linię 116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.