Nazwa wystawy "Zapiecek, Rybaki, Kanonia..." odnosi się do nazw ulic w Warszawie, które znalazły swoje miejsce w twórczości artysty. Stereoskopowe zdjęcia Marcinkowskiego przedstawiają takie miejsca w przedwojennej stolicy jak Stare Miasto, plac Zamkowy i Krakowskie Przedmieście. Większość prac prezentowanych jest publicznie po raz pierwszy. Pochodzą one ze zbiorów Archiwum Państwowego m.st. Warszawy, współorganizatora wystawy. Fotografia stereoskopowa składa się z dwóch zdjęć przedstawiających jeden obiekt, ale wykonanych z różnych punktów widzenia. Dzięki temu ujęcia zyskują na wrażeniu przestrzenności i trójwymiarowości. Marcinkowski uwiecznił w ten sposób takie wydarzenia, jak np. demontaż pomnika Iwana Paskiewicza przed Pałacem Namiestnikowskim (obecnie Pałac Prezydencki) w 1917 roku. Paskiewicz będąc naczelnym wodzem wojsk Imperium Rosyjskiego stłumił Powstanie Styczniowe, a w latach 1832-1856 pełnił funkcję namiestnika Królestwa Polskiego. Usunięcie jego pomnika było gestem uczynionym w stronę mieszkańców przez wkraczające do Warszawy wojska niemieckie. Inne z prezentowanych w Fotoplastikonie prac pokazują pochód z okazji 125. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja oraz przygotowania do niego. Zdzisław Marcinkowski urodził się w 1880 (lub 1881) roku w Warszawie i spędził w niej całe swoje życie. Sam uczył się fotografii, a następnie uwieczniał różne obrazy stolicy: budynki, ulice, ważne wydarzenia i scenki z życia mieszkańców. Nie przestawał fotografować również w czasie okupacji miasta przez Niemców po wybuchu II wojny światowej. Podczas Powstania Warszawskiego 8 sierpnia 1944 roku Marcinkowski został zabrany ze swojego domu przy ulicy Bednarskiej 13 przez Gestapo, a następnie wywieziony do obozu koncentracyjnego Auschwitz. Dalsze losy artysty nie są znane.