- Staraliśmy się tak dobrać prace, żeby powstał przegląd różnych etapów twórczości jednego z najciekawszych współczesnych konceptualistów. To rzadka okazja, żeby w Warszawie oglądać prace z kolekcji londyńskiej Tate Gallery - mówił kurator wystawy Paweł Polit podczas poniedziałkowej konferencji prasowej. Kurator powiedział, że konstruując wystawę starał się, aby ilustrowała ona credo artystyczne Naumana, metodę, którą ten artysta stosuje w swojej twórczości. Sam Nauman opisał ją jako "odwracanie rzeczy wewnętrzną stroną na wierzch w celu zobaczenia, jak wyglądają; robienie rzeczy, których normalnie nie chce się robić; poddawanie siebie samego działaniu nieznanych okoliczności". Centralnym punktem wystawy jest jedna z najbardziej znanych prac Naumana - instalacja wideo zatytułowana "Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage)" z 2001, co - jak powiedział kurator - można przetłumaczyć jako "Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)". Na siedmiu wielkich ekranach wyświetlane jest nagranie z pewnej nocy w pracowni artysty w stanie Nowy Meksyk. Na filmie pomiędzy nieukończonymi pracami grasują myszy, na które poluje kot. Na warszawskiej wystawie można też zobaczyć jedną z kilku prac Naumana w formie korytarza. "Corridor with Mirror and White Light" z 1971 r. zaskakuje - umieszczone na końcu długiego korytarza lustro ustawione jest w taki sposób, że nie odbija wizerunku widza. Inna praca to "Three Large Animals" (1989) - odlewy ciał zwierząt wykonanych przez Naumana za pomocą matryc wykorzystywanych przez wypychaczy zwierząt. Bruce Nauman jest jednym z najbardziej cenionych amerykańskich artystów współczesnych. Urodził się 6 grudnia 1941 w Fort Wayne (Indiana), mieszka w Galisteo w Nowym Meksyku. Studiował matematykę i fizykę na Uniwersytecie Wisconsin w Madison oraz sztukę na Uniwersytecie Kalifornijskim. Wśród twórców, którzy wywarli znaczący wpływ na jego sztukę, Nauman przywołuje takie nazwiska jak Samuel Beckett, Ludwig Wittgenstein, John Cage, Philip Glass. Nauman posługuje się takimi gatunkami sztuki jak rzeźba, wideo, instalacja, grafika, performance, fotografia, film, rysunek. W 1999 r. otrzymał główną nagrodę Złotych Lwów na 48. Biennale w Wenecji. Dziesięć lat później - w 2009 roku Nauman reprezentował USA na 53. Biennale w Wenecji, uzyskując główną nagrodę dla pawilonu narodowego. Wystawę w CSW będzie można zwiedzać do końca stycznia przyszłego roku.