Zestawienie prac Szapocznikow oraz artystek: Louise Bourgeois, Evy Hesse, Pauline Boty i Marii Bartuszovej jest - jak mówiła podczas środowego spotkania z dziennikarzami dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej Joanna Mytkowska - "próbą pokazania twórczości artystek, które były w pewnym sensie pionierkami, eksperymentując z materiałem, z formą". Na wystawie zaprezentowane zostaną prace datowane głównie na lata 60. i wczesne 70. Zgromadzono prace związane z najbardziej dyskutowanymi obecnie wątkami twórczości Szapocznikow - przede wszystkim odlewami ciała, jego fragmentami czy resztkami. Fragmentaryzacja, obecna już we wczesnych pracach artystki, czego przykładem może być praca "Noga" (1962), staje się obecnie dominującym motywem jej twórczości. Innym przykładem jest aranżacja z 1971 roku zatytułowana "Pamiątka ze stołu weselnego szczęśliwej kobiety", która składała się z kilku drobnych prac, tworzących wrażenie resztek na weselnym stole. Dokładne odtworzenie tej instalacji nie było możliwe, gdyż zaginęło wiele prac składających się na nią. Wątkiem w twórczości Szapocznikow zaakcentowanym na wystawie jest także pionierskie używanie przez nią w swej twórczości materiału do rożnego rodzaju odlewów i odcisków ciała. Na wystawie zobaczyć można m.in. serie lamp-piersi i drobne odlewy ust oraz - po raz pierwszy prezentowaną pracę Szapocznikow w Polsce - "Wielkie brzuchy" (1968). Towarzyszy jej obraz Pauliny Ołowskiej "Szkic do obrazu +Brzuch+", nawiązujący do fotograficznej sesji Aliny Szapocznikow, zamieszczonej we francuskiej edycji miesięcznika "Elle" w roku 1968. Inną grupę tworzą prace w różny sposób odnoszące się do kwestii pamięci. Należą do nich np. praca "Forma II", w której łączone są małe odciski różnych części ciała, będące swoistymi "znakami pamięci" w twórczości Szapocznikow. W tej samej grupie znalazły się prace z serii "Popielniczka słomianego wdowca" łączące w sobie formy rzeźbiarskie, fotografie, niedopałki papierosów. Pokazane są także liczne fotografie Szapocznikow w pracowni, zestawione z podobnymi fotografiami pozostałych artystek. Wystawie towarzyszy międzynarodowa konferencja zatytułowana "Alina Szapocznikow. Prace. Dokumenty. Interpretacje" (15-16 maja 2009), która skupiając historyków sztuki, kuratorów, krytyków i kolekcjonerów, będzie miała na celu odzwierciedlenie nowych tendencji w badaniach nad twórczością Aliny Szapocznikow. W związku z wystawą powstał także film dokumentalny o Alinie Szapocznikow, wyprodukowany przez TVP Kultura. Współorganizatorem wystawy jest Ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie. Ekspozycja będzie czynna do 6 lipca.