To pierwsza wystawa prac Shibli zorganizowana w Polsce - podkreślił w piątkowej rozmowie Marcel Andino Velez z Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MSN). - W centrum zainteresowania palestyńskiej artystki znajdują się takie zjawiska jak tożsamość, poczucie bezdomności, nomadyzm, pamięć miejsca. Shibli, która w związku z ekspozycją "Wydomowienie" gości w Warszawie, zyskała rozgłos w 2007 r., po międzynarodowej wystawie "Documenta 12" w Kassel w Niemczech. "Documenta" to jedna z najważniejszych na świecie cyklicznych imprez artystycznych poświęconych sztuce współczesnej. Artystka urodziła się w 1970 r. w Palestynie, mieszka w Izraelu. W swej twórczości skupia się na dokumentowaniu codziennego życia Palestyńczyków pod izraelską okupacją; na fotografiach uwiecznia często opuszczone domy, niedokończone budowy, pustkowia, cmentarze - tłumaczył Velez. Na warszawskiej wystawie prezentowane są prace z nowego cyklu Shibli, "Dom Dziecka", zrealizowanego w 2008 r. na prośbę warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w 11 polskich domach dziecka, m.in. w Lubieniu Kujawskim, Trzemiętowie, Morągu, Łodzi i Kisielanach-Żmichach. - Podczas wizyt artystka nawiązała specjalną emocjonalną więź z przebywającymi w tych instytucjach dziećmi - co odzwierciedla intymny, pełen psychologicznych niuansów charakter wykonanych wówczas fotografii - ocenili organizatorzy wystawy w materiałach przekazanych prasie. Na zdjęciach zobaczyć można dzieci przygotowujące się o poranku do wyjścia do szkoły, bawiące się, tańczące, wykonujące codzienne obowiązki - takie jak pranie - zbierające się przed wspólnym posiłkiem, czeszące się, ścielące łóżka przed snem, czy wreszcie - śpiące. Shibli skupiła się na portretowaniu warunków życia dzieci pozbawionych domu. Ukazała silne więzi, które tworzą wychowankowie domów dziecka, zależni od siebie emocjonalnie. Pod każdą fotografią umieszczono na wystawie nazwiska osób sportretowanych przez palestyńską fotograficzkę. Jako uzupełnienie, organizatorzy wystawy "Wydomowienie" pokazują także zdjęcia z dwóch innych cykli Ahlam Shibli, "Trackers" ("Tropiciele") z 2005 r. i "Dependance" ("Zależność") z 2007 r. Cykl "Trackers" przedstawia codzienne życie Beduinów służących dobrowolnie w izraelskiej armii, zajmujących się tropieniem nielegalnego przepływu ludzi na pograniczu izraelsko-palestyńskim i izraelsko-egipskimi. Natomiast fotografie z cyklu "Zależność" to opowieść o życiu imigrantów w Barcelonie, zatrudnianych nielegalnie do opieki nad osobami starszymi. - Wszystkie trzy cykle ukazują ludzi znajdujących się w niewłaściwym, nie swoim miejscu" - zwrócił uwagę Velez. Stąd - jak powiedział - wspólny dla wszystkich fotografii tytuł wystawy, "Wydomowienie". Chodzi o "kwestię domu i przynależności, a raczej ich braku - tłumaczą organizatorzy wystawy. - To główne zagadnienie eksplorowane przez Shibli; prace artystki kierują zainteresowanie widza na często marginalizowane aspekty życia społecznego. Wystawę "Wydomowienie" można oglądać do 4 maja.