Nagrody przyznawane są corocznie przez Sekcję Teatrów Lakowych ZASP polskim artystom teatru lalek - aktorom, reżyserom, twórcom marionetek - za całokształt twórczości. W tym roku nagrodzono: Barbarę Muszyńską - aktorkę Białostockiego Teatru Lalek, wykładowcę Wydziału Lalkarskiego w Akademii Teatralnej, Krzysztofa Raua - reżysera, aktora, byłego dyrektora Teatru Lalek Banialuka, twórcę i profesora Wydziału Lalkarskiego, a także Aleksandra Skowrońskiego, aktora teatrów Lalki i Aktora Miniatura w Gdańsku, Wierszalin w Supraślu, Dramatycznego w Białymstoku, Wybrzeża w Gdańsku. Skowroński ma też na koncie role w teatrach telewizji a także epizody w serialach takich jak "Boża podszewka", "Na dobre i na złe". Statuetka Henryka przypomina postać jednego z twórców polskiego lalkarstwa - Henryka Ryla (ur. 1911, zm. 24 września 1983). Był on reżyserem teatru lalek, dramaturgiem, dyrektorem Teatru Lalki i Aktora Groteska w Krakowie, założycielem Teatru Lalek Arlekin w Łodzi, współtwórcą czasopisma "Teatr Lalek". Używał pseudonimu Frant. Statuetka Henryka z brązu i ceramiki została zaprojektowana przez rzeźbiarkę Annę Wszyndybył. Przedstawia postać aktora, który animuje lalkę. W przypadku każdej ze statuetek lalka jest nieco inna, niepowtarzalna. Światowy Dzień Lalkarstwa, który obchodzony jest 21 marca, to stosunkowo młode święto - zostało ustanowione w czerwcu 2002 roku w Atlancie przez Dadi Pudumjee, ówczesnego wiceprezydenta UNIMA (Union Internationale de la Marionnette - międzynarodowa organizacja zrzeszająca lalkarzy). - Międzynarodowy Dzień Lalkarstwa stał się prawdziwym świętem wszystkich artystów - lalkarzy, którzy wierzą, że międzyludzka komunikacja artystyczna, może odbywać się w sposób poetycki i metaforyczny, za pomocą symboli powstałych z tworzyw danych nam przez naturę - powiedział podczas poniedziałkowej uroczystości Konrad Szachnowski, dyrektor gdańskiego Teatru Miniatura. Dzień 21 marca nie został wybrany przypadkowo, wtedy to słońce w równym stopniu oświetla półkule północną i południową, co sprzyja świętowaniu tej uroczystości na całym świecie. Z okazji tegorocznej edycji święta lalkarzy Juan Baixas, kataloński artysta, pedagog, performer i lalkarz wystosował przesłanie, w którym napisał m.in. - Najważniejszą cechą gatunku ludzkiego jest tchnięte w niego życie. Pierwszego aktu ożywienia istoty ludzkiej dokonali bogowie. I to właśnie temu boskiemu ożywieniu zawdzięczamy nasze człowieczeństwo. Głęboka treść tej filozoficznej refleksji stanowi idealne odzwierciedlenie istoty aktu twórczego, jakiego za każdym razem dokonuje lalkarz. W sztuce lalkarskiej chodzi bowiem o to, by podarować życie nieożywionemu przedmiotowi i zgromadzić ludzi wokół tego magicznego rytuału. Na teatralnej mapie Polski jednym z najważniejszych ośrodków sztuki teatrów lalkowych jest Białystok, gdzie mieści się Wydział Sztuki Lalkarskiej warszawskiej Akademii Teatralnej, Białostocki Teatr Lalek, sceny lalkarskie Kompania Doomsday i Teatr K3, a niedaleko w Supraślu rezyduje Teatr Wierszalin i Teatr Okno. Ważną rolę odgrywa też Teatr Banialuka w Bielsku-Białej, który od ponad czterdziestu lat organizuje Festiwal Sztuki Lalkarskiej. Znanymi scenami są też Wrocławski Teatr Lalek, warszawskie teatry Lalka i Guliwer, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie, Teatr Baj Pomorski w Toruniu, lubelski Teatr im. Andersena, Opolski Teatr Lalki i Aktora. Lalkarstwem zajmują się też teatry nieinstytucjonalne jak Unia Teatr Niemożliwy z Warszawy czy Teatr Klinika Lalek z Wolimierza.