Nowe przepisy przyjęte przez rząd określają docelową sieć dróg szybkiego ruchu w północno-wschodniej Polsce. Trasa S61 jest częścią pierwszego paneuropejskiego korytarza transportowego, który ma połączyć kraje Europy Zachodniej przez Warszawę z krajami nadbałtyckimi i Finlandią. W Polsce poprowadzona ma być przez Suwałki, Raczki, Ełk, Szczuczyn, Stawiski, Łomżę, Ostrów Mazowiecką, Wyszków i Radzymin. Wtorkowa decyzja rządu oznacza m.in., że opóźni się wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Białymstoku decyzji środowiskowej dla obwodnicy Augustowa w nowym wariancie przez Raczki. Jak powiedziała rzeczniczka RDOŚ Małgorzata Wnuk, Dyrekcja czeka na uzupełnienie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wniosku o wydanie tej decyzji. Musi on uwzględniać przebieg Via Baltica przez Łomżę. Wniosek będzie musiał być ponownie zaopiniowany przez sanepid i poddany konsultacjom społecznym. Z decyzji rządu zadowolone są organizacje ekologiczne, które walczyły o to od lat. Małgorzata Górska z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków poinformowała, że taka decyzja pozwoli ominąć cenne przyrodniczo tereny w północno-wschodniej Polsce, chronione w ramach sieci Natura 2000: Puszczę Knyszyńską, Dolinę Biebrzy i Puszczę Augustowską. Podkreśliła, że decyzja rządu "wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Komisji Europejskiej, jest spójna z opinią Parlamentu Europejskiego i międzynarodowych gremiów naukowych". Przypomniała, że to wskutek działania organizacji ekologicznych w 2003 r. Rada Europy wydała rekomendację, by wybór wariantu przebiegu Via Baltica został dokonany w oparciu o strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko. Droga S8 połączy Wrocław, Kępno, Sieradz; przebiegnie autostradą A1 do Rawy Mazowieckiej, dalej przez Warszawę, Ostrów Mazowiecką i Zambrów do Choroszczy, gdzie przetnie trasę S19. Trasa S19 będzie zaś przebiegać przez inne tereny województwa podlaskiego, co - jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu - pozwoli ominąć przyrodniczo cenne obszary. Przebiegnie od granicy z Białorusią, przez Kuźnicę, Sokółkę, Korycin, Knyszyn, Dobrzyniewo Duże, Choroszcz, Siemiatycze, Lublin, Nisko, Rzeszów i Barwinek do granicy ze Słowacją. Jak poinformowano, wprowadzenie zmian w sieci dróg ekspresowych w województwie podlaskim pozwoli zachować ruch regionalny i lokalny oraz ominąć Puszczę Knyszyńską od strony zachodniej. Po wybudowaniu nowych dróg, na S8 i S19 zostanie skierowany ruch lokalny. Nowa droga S19 oraz Via Baltica obsłużą ruch tranzytowy.