Dla 46% badanych, będących właścicielami małych zwierząt, byłaby to możliwość poświęcenia przez lekarza weterynarii dodatkowego czasu na rozmowę o opiece nad zwierzęciem, zaś dla 44% badanych ważne byłoby branie pod uwagę ich potrzeb i możliwości przy ustalaniu sposobu leczenia - wynika z badania przeprowadzonego przez On Board PR Ecco Network na potrzeby raportu "Jak życzliwy doktor House...". Jak do otrzymanych wyników odnoszą się przedstawiciele środowiska weterynaryjnego? - To ciekawe, że tak duży odsetek klientów wskazuje na potrzebę dobrego kontaktu i rozmowy. Moje wieloletnie obserwacje studentów, późniejszych lekarzy weterynarii, są zgodne z odpowiedziami respondentów i z tym, o czym często mówią moi znajomi lekarze medycyny. Lekarz leczy duszę, nie tylko ciało - a w przypadku lekarza weterynarii - duszę właściciela zatroskanego o zdrowie swojego zwierzęcia - komentuje prof. Romuald Zabielski, WMW SGGW. - Podsumowując, lekarze weterynarii pozbawieni umiejętności współczucia i mało otwarci na potrzeby właściciela, mogą mieć problemy z utrzymaniem się na rynku. Warto więc czasami wysłuchać, uspokoić, przestrzec, pouczyć, pochwalić, a może nawet czasem zganić właściciela za coś, co stało się przyczyną problemu - dodaje prof. Zabielski. Kim jest "idealny" lekarz weterynarii? Według badanych lekarz weterynarii poza wiedzą merytoryczną powinien być delikatny wobec zwierzęcia - ogółem takiej odpowiedzi udzieliło 68% respondentów. Wśród cech, którymi powinien charakteryzować się lekarz weterynarii, dla badanych ważna jest także gotowość do wysłuchania spostrzeżeń właściciela oraz umiejętność opanowania w trudnych, stresujących sytuacjach (odpowiednio 47% i 46%). Co o tych wynikach może powiedzieć lekarz klinicysta? - Zgadzam się z tym, że najbardziej poszukiwaną cechą lekarza weterynarii jest delikatność wobec zwierzęcia. Mowa tu o sposobie odnoszenia się do zwierzaka - od przywitania się z nim po sposób badania. Tego się oczekuje, ponieważ takie jest też postrzeganie lekarza weterynarii - jako osoby kochającej zwierzęta, która postępuje z nimi w bardzo delikatny sposób. Potwierdzam również to, że gotowość wysłuchania spostrzeżeń jest istotna - komentuje lek. wet. Paweł Kowalczyk, specjalista chorób psów i kotów, właściciel kliniki weterynaryjnej "Bemowo". Kilka słów o raporcie Celem Raportu "Jak życzliwy doktor House..." jest wskazanie czynników, jakie wpływają na postrzeganie zawodu lekarza weterynarii oraz oczekiwań właścicieli zwierząt wobec specjalisty, któremu powierzają zdrowie swojego pupila. Pomysł na kształt niniejszego raportu jest wynikiem doświadczenia On Board PR Ecco Network w obszarze komunikacji, które pokazuje, że dogłębna analiza problemu jest możliwa dzięki zaangażowaniu wielu stron, które w komunikacji konkretnego problemu i zagadnienia społecznego biorą udział. Badanie zostało przeprowadzone między 5 a 8 lutego 2013 roku metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) przez agencję SW Research na autorskim oprogramowaniu "3S". Próba badawcza miała charakter losowy i została dobrana z panelu StudentsWatch.pl. Do udziału w badaniu zaproszono osoby, które ukończyły 18 lat. Warunkiem koniecznym uczestnictwa w badaniu było posiadanie przynajmniej jednego zwierzęcia domowego. Źródło: Raport "Jak życzliwy doktor House..." - na podstawie badań SW Research dla On Board PR Ecco Network, 2013.