Wnioski o pozwolenie na budowę trzech z siedmiu stacji podziemnej kolejki - Świętokrzyska, Rondo ONZ i Dworzec Wileński ratusz skierował do wojewody mazowieckiego Jacka Kozłowskiego na początku tego roku. W dokumentacji brakowało jednak m.in. uzgodnień konserwatorskich, dotyczących zagrożenia dla zabytkowych obiektów. Wojewoda wystąpił o jej uzupełnienie. Ponownie ratusz złożył dokumentację przed Wielkanocą, jednak po raz kolejny okazało się, że jest ona niekompletna. Nadal nie było m.in. uzgodnień z konserwatorem zabytków, których brak wojewoda wskazał w styczniu. Nieprzekraczalny termin na uzupełnienie dokumentów wojewoda wyznaczył ratuszowi na czwartek. Pytany o tę sprawę rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko nie potrafił powiedzieć, jakich dokładnie dokumentów domaga się Kozłowski. - Do dziś nie dostaliśmy od wojewody pisma, w którym wymienione byłyby te braki. Z tego powodu nie wiemy, kto ma je uzupełnić - powiedział. Z kolei rzecznik wojewody Ivetta Biały powiedziała, że o brakujących dokumentach przedstawicieli ratusza poinformowano ustnie podczas spotkania 2 maja i zrezygnowano z ponownego pisemnego powiadomienia, bo zostało ono wystosowane już w styczniu. - Mamy wrażenie, że to nam bardziej zależy na wydaniu tych pozwoleń niż miastu na ich uzyskaniu. Od stycznia nasi przedstawiciele raz w tygodniu spotykają się z urzędnikami miasta i przypominają o brakujących dokumentach. Niereagowanie na monity i bałagan w dokumentacji, w naszej ocenie źle świadczy o pracy biura projektowego - powiedziała. Dodała, że część brakujących dokumentów już do wojewody wpłynęła i jest na bieżąco analizowana, choć formalnie postępowanie nie może być wszczęte, dopóki miasto nie złoży kompletu dokumentów. - Jesteśmy jednak dobrej myśli, pozwolenia wydamy prawdopodobnie w tym miesiącu - powiedziała. Zaznaczyła, że jeśli miasto dokumentacji nie uzupełni, wnioski o wydanie pozwoleń będzie musiało składać ponownie. Dopiero, gdy do wojewody trafi komplet dokumentów, możliwe będzie wszczęcie procedury związanej z wydaniem pozwolenia na budowę. Wojewoda będzie miał na to 65 dni. Pozwolenia na budowę stacji Świętokrzyska, Rondo ONZ i Dworzec Wileński to ostatnie, których brakuje. Pozostałe cztery - na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat, Powiśle i Stadion, a także na budowę szybów startowych, którymi pod ziemię mają trafić tarcze drążące tunele, już zostały wydane. Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie pod koniec kwietnia zatwierdził też plan drążenia tuneli II linii podziemnej kolejki oraz budowy łącznika z I linią, który ma powstać przy stacji Świętokrzyska. Tymczasem miasto szykuje się do zmiany harmonogramu budowy II linii metra. Jak powiedziała Agnieszka Kłąb z wydziału prasowego ratusza, ma on być znany za kilka tygodni. Zmiany są konieczne ze względu na mistrzostwa Euro 2012 - Praga nie może być w tym czasie rozkopana. Pytana o to, czy zmiana harmonogramu oznacza późniejsze oddanie kolejki do użytku, Kłąb powiedziała, że władzom miasta zależy, by obecnie przewidywany termin, czyli październik 2013 r., został "mniej więcej" dotrzymany. - Zmiany głównie będą dotyczyć kolejności realizowanych zadań - dodała. Bartosz Milczarczyk z tego samego wydziału przypomniał z kolei, że w umowie na budowę metra znajduje się zapis, że skrzyżowanie ul. Targowej i Al. Solidarności, przy pomniku Polsko-Radzieckiego Braterstwa Broni, będzie w czasie mistrzostw przejezdne przynajmniej dla komunikacji miejskiej. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Ma on mieć 6,1 km i połączyć dwa brzegi Wisły. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Harmonogram budowy, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r. przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek br. Do tego czasu miały być gotowe wykopy stacyjne na rondzie Daszyńskiego i przy Dworcu Wileńskim.