We wtorek została zawarta ugoda między konsorcjum budującym centralny odcinek II linii metra a miastem st. Warszawą o zmianie terminu zakończenia umowy na projekt i budowę odcinka centralnego II linii metra - podano w komunikacie przekazanym PAP. Ugoda zakłada, że nowy termin zakończenia budowy to 30 września 2014 roku. Zaznaczono, że mimo przesunięcia daty zakończenia budowy II linii metra, planowanym terminem uruchomienia odcinka centralnego drugiej linii będzie druga połowa 2014 r. Stołeczny ratusz poinformował, że koszty prowadzonej inwestycji nie uległy zmianie. "W trakcie powstawania centralnego odcinka II linii metra budowniczowie odkryli nieoznaczone instalacje, których bieg trzeba było zmieniać, niewybuchy i inne przedmioty wstrzymujące prace. Te i inne obiektywne przyczyny spowodowały przesunięcie daty zakończenia budowy tego odcinka o 337 dni wraz z odbiorami inwestorskimi" - wyjaśniono. W komunikacie podano, że także obiekty historyczne znajdujące się pod ziemią miały wpływ na trwającą budowę metra - największym nieoznaczonym obiektem były fundamenty fabryki z 1913 r. w rejonie Ronda Daszyńskiego, które zatrzymały prace ziemne na 22 dni. Warunki pogodowe, szczególnie zimą 2011/2012, spowodowały zatrzymanie prac konstrukcyjnych - np. prac betoniarskich na stacjach: Rondo Daszyńskiego, Stadion i Dworzec Wileński. Stołeczny ratusz zaznacza, że problemem, który w największym stopniu przyczynił się do przesunięcia terminu były niezinwentaryzowane instalacje podziemne. "Brak umieszczenia ich na mapach, spowodował konieczność przeprowadzenia dodatkowych, nieplanowanych prac projektowo-inwentaryzacyjnych oraz dokonanie uzgodnień z zarządcami sieci" - poinformowano. Dodano, że największe przestoje miały miejsce przy przebudowie infrastruktury w rejonie stacji Świętokrzyska (ponad 60 dni) oraz przebudowy sieci gazowej w rejonie stacji Rondo Daszyńskiego (70 dni). W związku z budową centralnego odcinka II linii metra na pl. Wileńskim protestowali mieszkańcy ul. Targowej. Wskazywali, że prowadzone tam prace pogarszają stan pobliskich kamienic. Podczas budowy centralnego odcinka II linii metra doszło też do awarii na budowanej stacji Powiśle. W połowie sierpnia ubiegłego roku stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady; tunel zamknięto. Z kolei na początku października w rejonie skrzyżowania ul. Szkolnej i Świętokrzyskiej osunął się grunt, ewakuowano wówczas dwa budynki; pomieszczenia opuściło ponad sto osób. Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji ("Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński") i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Wykonawcą centralnego odcinka II linii metra jest włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki - AGP Metro Polska. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Początkowo zakończenie budowy planowano w październiku 2013 roku.