"Pragotrony" to tradycyjne "klapkowe" wyświetlacze, które są zamontowane na dworcu Warszawa Wschodnia. - Nowych wyświetlaczy będzie znacznie więcej niż starych "paletowych tablic informacyjnych", bo tak się formalnie nazywają "pragotrony". Wyświetlacze będą też umieszczone w wygodniejszych miejscach - np. w przejściach podziemnych prostopadle do osi przejścia, dzięki czemu będą lepiej widoczne dla podróżnych - powiedział rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Maciej Dutkiewicz. Dodał, że system informacji pasażerskiej, który zostanie zainstalowany na tych dworcach, obejmie także nowe nagłośnienie. Jak poinformował rzecznik, na stacji Warszawa Zachodnia wyświetlacze będą "zupełną nowością", ponieważ w tej chwili informacje są tam przekazywane wyłącznie przez megafony. - Na peronach obsługujących ruch podmiejski (perony 2 i 3) wyświetlacze będą pokazywały kilka (przynajmniej 6) najbliższych pociągów, dzięki czemu pasażerowie będą mogli zobaczyć, że ich pociąg jest np. czwarty w kolejce, albo że w kilka minut po pociągu do Żyrardowa będzie jechał pociąg do Skierniewic - poinformował. Poza tablicami informacyjnymi i gablotami, w których będą umieszczane np. rozkłady tablicowe, na dworcach pojawią się także schematy układu przystanków i linii w warszawskim węźle kolejowym. - Inne tablice będą pokazywały schemat całego węzła komunikacyjnego - będą pomagały podróżnym znaleźć właściwą drogę w obrębie nie tylko stacji, ale i na terenie przylegającym. W przypadku Warszawy Zachodniej będzie to m.in. dworzec autobusowy, przejścia podziemne pod Al. Jerozolimskimi i cały zespół przystanków komunikacji miejskiej - powiedział rzecznik. Kolejarze przeznaczyli na realizację projektu 14,86 mln zł netto. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, umowa z wykonawcą ma być podpisana w przyszłym roku. Stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia odprawiają codziennie po ponad 800 pociągów.