Informacji nt. "katastrofy budowlanej" na stacji metra Powiśle od prezydenta Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz domagali się na czwartkowej sesji Rady Warszawy radni klubu PiS. Rada Warszawy nie zgodziła się jednak o włączenie tego punktu do porządku obrad. Za - głosowało 23 radnych, 28 było przeciwnych, nikt nie wstrzymał się od głosu. Takiej informacji chciał także klub SLD. Przewodniczący warszawskiego klubu PiS Maciej Wąsik mówił, że budowa II linii metra to najdroższa warszawska inwestycja, a "katastrofa" na stacji Powiśle spowodowała poważne utrudnienia w ruchu związane z zamknięciem tunelu Wisłostrady. - Z punktu widzenia warszawiaków, już dawno nie stało się nic tak złego - powiedział. Wąsik pytał m.in. czy prawdą jest, że wykonawca inwestycji jest ubezpieczony na 50 mln zł i czy to zabezpieczenie wystarczy na pokrycie kosztów naprawy. - Kto poniesie odpowiedzialność, kto zapłaci - pytał. Wiceprezydent Wojciechowicz poinformował, że zalanie stacji Powiśle zakwalifikowano jako awarię, a nie katastrofę. Podkreślił, że to, kto poniesie jej koszty, zależy od "kwalifikacji kontraktowej awarii. Będzie to kwestia ustalenia, czy awaria była wynikiem siły wyższej" - zaznaczył. Przypomniał, że na 50 mln zł jest ubezpieczone każde zawinienie ze strony wykonawcy, a na 275 mln zł ubezpieczona jest gwarancja zrealizowania kontraktu przez wykonawcę. Zaznaczył, że kontrakt ubezpieczono, stosując najwyższe standardy. Powiedział, że w ciągu kilkunastu godzin zostanie przedstawiona diagnoza dotycząca sytuacji na stacji Powiśle oraz naprawy awarii. Jak dodał, dopiero później zostaną oszacowane koszty. Zdementował jednocześnie informacje o szacunkach pojawiających się w mediach. - To nie są koszty idące w setki milionów - podkreślił. Przyznał jednocześnie, że sytuacja komunikacyjna i budowlano-inżynierska na Powiślu jest poważna. Rzecznik stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk powiedział, że zapowiadana konferencja prasowa ws. diagnozy i naprawy awarii na stacji Powiśle odbędzie się w piątek. Podczas budowy stacji II linii metra Powiśle w nocy z 13 na 14 sierpnia budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty. Na terenie budowy wykonawca inwestycji, konsorcjum AGP Metro, przeprowadził badania, które mają pomóc wskazać źródło i przebieg wycieku. Ekspertyzy dotyczące sytuacji na stacji Powiśle przygotowują także eksperci powołani przez inwestora, którym jest miasto. Wykonawca budowy II linii metra, AGP Metro Polska w związku z awarią inofrmował o możliwości rozpoczęcia drążenia tunelu pod Wisłą od strony Pragi (od Dworca Wileńskiego), a nie jak pierowtnie zakładano, od strony Powiśla. Decyzja zależy od tego, jak szybko prace będą mogły wrócić na stację Powiśle i czy opłaca się przenosić tarcze na Pragę.