W mieście jest ponad 30 tys. miejsc noclegowych - powiedziała miejska koordynator ds. bazy noclegowej, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki Barbara Tekieli. Ale Warszawa wciąż nie ma takiej liczby tanich miejsc noclegowych, jak np. Wiedeń, czy Berlin - dodała. Z doświadczeń Austriaków, którzy mistrzostwa Euro organizowali w 2008 r., wynika, że w dniach, w których odbywają się mecze, do miasta-gospodarza przybywa dwukrotnie więcej kibiców niż wynosi pojemność znajdującego się w nim stadionu. Oznacza to, że do Warszawy może przyjechać ponad 100 tys. kibiców. Jak powiedziała Tekieli, Warszawa dysponuje odpowiednią liczbą miejsc noclegowych dostosowanych do wymogów UEFA. - Pracujemy nad tym, aby zapewnić miejsca noclegowe grupie kibiców, którzy chcieliby skorzystać z tańszych noclegów - dodała Tekieli. Podkreśliła, że z przeprowadzonych analiz wynika, że najkorzystniejszym finansowo rozwiązaniem byłoby stworzenie pola kempingowego - gdzie podłączone zostałyby wszystkie media i odpowiednia liczba toalet. - Jesteśmy na etapie rozważania lokalizacji - powiedziała. Jak dodała, takie pole powinno powstać na terenie należącym do miasta, co pozwoli na wyeliminowanie kosztów związanych z jego dzierżawą. - Z doświadczeń Austriaków wynika, że nie sprawdzają się miejsca zbyt oddalone od miejsc, w których odbywają się mecze - zaznaczyła. Zdaniem Tekieli, konieczne będzie także porozumienie z warszawskimi supermarketami, tak by kibice mogli robić zakupy przez całą dobę. - Specjalne stoiska, które oferowały drogie jedzenie, nie sprawdziło się w Austrii. Nie zdało egzaminu także urozmaicanie kibicom czasu między meczami. W Wiedniu powodzeniem nie cieszyły się ani specjalne wystawy, ani koncerty, które zorganizowano przy okazji Euro. Kibice potrzebują przede wszystkim taniej bazy noclegowej, miejsc, w których przez całą dobę będą mogli kupić jedzenie i miejsc, gdzie będą mogli się bawić - dodała. Szczególny nacisk należy też położyć na przygotowanie do Euro samych hotelarzy. - Połowa sukcesu to pozytywne ich nastawienie do turystów-kibiców. Ważne jest przekonanie ich, aby na czas mistrzostw nie zawyżali cen - powiedziała. Rezerwacja noclegów powinna być bardzo prosta i odbywać się on-line. W systemie rezerwacji musi znaleźć się też informacja o tym, gdzie dokładnie są wolne miejsca. - Projektem rezerwacji on-line odgórnie będzie zarządzała spółka PL.2012, która obecnie nad tym pracuje - powiedziała Tekieli. Promocja miasta-gospodarza Euro ruszyć ma na pół roku przed rozgrywkami. Pełną informację na temat Warszawy i stanu przygotowań miasta do Euro 2012 i jej atrakcji turystycznych powinni dostać dziennikarze, którzy na początku przyszłego roku przyjadą do Warszawy na losowanie grup. - Spodziewamy się wtedy kilkuset dziennikarzy z całego świata i musimy zadbać o to, żeby dostali kompendium wiedzy na temat Warszawy - powiedziała. - Powinniśmy mieć też odpowiednie filmy promujące Warszawę, bo ekipy telewizyjne, które towarzyszą UEFA i drużynom piłkarskim, nie mają podczas rozgrywek czasu na to, żeby filmować jej piękno - oceniła. Tekieli powiedziała, że w sierpniu br. ekipa telewizyjna UEFA była w Warszawie. Pierwsze przygotowane przez nią filmy reklamowe mają być gotowe na losowanie grup, które odbędzie się w lutym przyszłego roku w Pałacu Kultury i Nauki. Będzie można na nich obejrzeć największe atrakcje Warszawy, m.in. Trakt Królewski i Bibliotekę Uniwersytecką. W 2011 r., kiedy gotowy już będzie stadion, powstać mają kolejne. Informacja skierowana do kibiców, którzy pojawią się w Warszawie, dostępna będzie w punktach informacji turystycznej. Tekieli podkreśliła, że jest także szansa na to, żeby do 2012 r. powstało w stolicy duże centrum informacji dla turystów. Obecnie punktów Warszawskiej Informacji Turystycznej jest w stolicy pięć - na Rynku Starego Miasta, w hali głównej Dworca Centralnego, na lotnisku Okęcie, na Krakowskim Przedmieściu oraz na ul. Okrzei, na Starej Pradze. Dostępne są w nich ulotki w kilku językach obcych - poza angielskim, niemieckim i francuskim, także w szwedzkim, japońskim i chińskim. W przyszłym roku pojawią się też foldery w języku ukraińskim. Zdaniem Tekieli, Warszawa zyska na organizacji Euro 2012. - Dzięki mistrzostwom informacja o Warszawie dotrze do całego świata. Po dużych imprezach liczba turystów rosła także w innych krajach i miastach. Tak było np. w Portugalii, gdzie odbyła się wystawa Expo i mistrzostwa Euro. Do Wiednia prawdziwi turyści nie przyjeżdżali w okresie rozgrywek, ale odwiedzali to miasto głównie po mistrzostwach - powiedziała. Według danych na koniec sierpnia br., w warszawskich hotelach jest ponad 19 tys. łóżek - ponad 5,3 tys. hotelach pięciogwiazdkowych, ok. 3,8 tys. w czterogwiazdkowych, ok. 5,3 tys. w trzygwiazdkowych. Blisko 4,8 tys. miejsc jest w hotelach o niższym standardzie - dwu- i jednogwiazdkowych. Ponad 2,8 tys. łóżek jest w apartamentach, ok. 1,3 tys. w hostelach i 620 w schroniskach młodzieżowych, a w nieskategoryzowanych obiektach noclegowych ponad 6,5 tys.