Jak powiedział Andryszczyk, dworzec rowerowy ma być zadaszony, w miejscu tym "będzie można bezpiecznie zostawić rower, będzie ono również monitorowane, ewentualnie będzie można dokonać prostych napraw". Z dworca będą korzystać turyści odwiedzający w przyszłości pobliskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy pracownicy z pobliskich biurowców - dodał rzecznik. Zakończenie inwestycji planowane jest na przełomie 2011 i 2012 roku. Miasto jeszcze w tym roku zamierza ogłosić przetarg na budowę systemu roweru miejskiego, na wzór funkcjonujących w Paryżu i Barcelonie. - Chcemy doprowadzić do realizacji projektu w roku 2012 r. Zakładamy wstępnie 120 lokalizacji do wypożyczania 2 tys. rowerów na terenie Warszawy. Mamy już gotowe studium funkcjonalne po to, aby w IV kwartale przetarg mógł ruszyć - powiedział Andryszczyk. Początkowo system obejmie Śródmieście i połączenie kampusów uniwersyteckich z pierwszą linią metra. W czwartek zamontowano w Śródmieściu pierwsze stojaki rowerowe w ramach akcji "Weź stojak od Miasta". Miejsca parkingowe dla rowerów powstały na ulicy Smolnej, Widok i Żurawiej. - Po weryfikacji stojaki zostaną ustawione jeszcze na ulicy Canaletta. W tym roku chcemy ustawić jeszcze od 50 do 100 stojaków w Śródmieściu - powiedziała Renata Kaznowska, dyrektor Zarządu Terenów Publicznych. Dodała, że w ubiegłym roku zostało ustawionych w stolicy ponad 160 stojaków do parkowania rowerów w ponad 50 punktach. Pierwsze cztery parkingi rowerowe powstały w Śródmieściu jeszcze latem 2007 r. Koszt montażu pojedynczego stojaka to 200 zł. Jak podkreślił Andryszczyk, Śródmieście stało się najbardziej prorowerową dzielnicą Warszawy, chociaż budowa ścieżek rowerowych jest w tym rejonie trudniejsza niż gdzie indziej. Jak poinformował Mariusz Czajkowski z Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Miasta, władze stolicy chcą, aby rowery stały się normalnym środkiem transportu. - Mieszkaniec stolicy powinien dojechać do określonego miejsca podczas normalnego ruchu, i zaparkować przy dobrym stojaku rowerowym w kształcie odwróconej litery U. Jak dodał, w tym roku na ulicy Emilii Plater dojdzie do wydzielenia jednokierunkowych pasów rowerowych po każdej ze stron ulicy. Pasy, wyłożone kostką, będą sąsiadować z wytyczonym buspasem. Obecnie w Warszawie jest ponad 200 km ścieżek rowerowych. Najdłuższa biegnie wzdłuż Trasy Siekierkowskiej (11 km). Miasto szacuje, że w okresie wiosenno-jesiennym dzienna liczba rowerzystów dochodzi do 100 tys. Na najbardziej atrakcyjnych ścieżkach natężenie ruchu przekracza 1 tys. rowerzystów w dni powszednie.