O zmianach poinformowali podczas konferencji podsumowującej wyniki tegorocznych egzaminów zewnętrznych minister edukacji Katarzyna Hall i dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Krzysztof Konarzewski. Więcej zakresów do oceny Jak zaznaczyła minister, zmiany w egzaminie gimnazjalnym są konsekwencją reformy edukacji, wprowadzanej stopniowo od ubiegłego roku. Jako pierwsi do egzaminu gimnazjalnego wg nowych zasad przystąpią uczniowie, którzy w roku szkolnym 2010/2011 będą uczyć się w drugich klasach gimnazjów. Należą oni do rocznika, który jako pierwszy zaczął się uczyć w gimnazjach zgodnie z nową programową podstawą nauczania. Nowy egzamin gimnazjalny będzie się składał z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego nowożytnego. W części humanistycznej wyodrębnione zostaną zadania z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej - z matematyki i z przedmiotów przyrodniczych. Egzamin z języka obcego przeprowadzany będzie na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym. Ten na poziomie podstawowym będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów, a na poziomie rozszerzonym - dla uczniów, którzy kontynuowali w gimnazjum naukę języka obcego nowożytnego rozpoczętą w szkole podstawowej. Do egzaminu na poziomie podstawowym będą mogli też przystąpić pozostali uczniowie, jeśli wyrażą taką chęć. W konsekwencji na zaświadczeniach o wynikach z egzaminu uczniowie otrzymają wyniki procentowe nie z trzech zakresów wiedzy, tak jak obecnie, lecz z pięciu lub sześciu. Umieć wykorzystać wiedzę Na zaświadczeniach będzie też umieszczony wynik centylowy ucznia z tych zakresów wiedzy. Jak tłumaczyła Hall wynik ten pozwoli porównać wynik ucznia na tle całej populacji zdających. Centyl to punkt na skali pomiarowej, poniżej którego mieści się określony procent zaobserwowanych wartości zmiennej. Wskaźnik ten jest powszechnie stosowany przez pediatrów. Za pomocą siatki centylowej, która używana jest jako jedna z metod obiektywnej oceny rozwoju fizycznego dzieci, oceniany jest przebieg wzrostu, przyboru masy ciała i przyrostu obwodu głowy dziecka. Wyodrębnienie zadań z języka polskiego i matematyki pozwoli w przyszłości porównywać wiedzę i umiejętności uczniów z tych przedmiotów na wszystkich egzaminach zewnętrznych. Zmieniona zostanie nie tylko sama forma egzaminu gimnazjalnego, ale też sposób konstruowania zadań i oceniania ich. - Nie będziemy pytać tylko o to, co uczeń wie i potrafi, ale też o to, czy potrafi to skoordynować i wykorzystać - powiedział dyrektor Konarzewski. Nowy klucz oceniania Jako przykład dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podał zadanie, w którym uczeń pytany jest o fraszkę Jana Sztaudyngera pt. "Żona do męża" brzmiącą: "Jeśli nie chcesz mojej zguby, daj mi banknot, ale gruby", i ma odpowiedzieć, czy jest ona inspirowana wypowiedzią postaci z "Krzyżaków", "Romea i Julii", "Dziadów" czy "Zemsty". Nowy będzie też sposób oceniania prac uczniów. Egzaminatorzy odtwarzać mają sposób rozumowania ucznia i stawiać mu punkty za to, jak daleko doszedł na drodze do całkowitego, poprawnego rozwiązania zadania. Konarzewski poinformował, że taki właśnie klucz oceniania opracowany został przez zespół matematyków i w tym roku z powodzeniem zastosowany podczas oceniania maturalnych prac egzaminacyjnych z matematyki. Będzie on stopniowo, wraz z wchodzeniem reformy edukacji do kolejnych klas i typów szkół, wprowadzany i stosowany przy ocenianiu podczas pozostałych egzaminów zewnętrznych. Nowe zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego zapisano w rozporządzeniu dotyczącym warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, które minister edukacji podpisała w ubiegłym tygodniu. Szczegółowo, wraz z nowymi zasadami konstruowania i oceniania zadań, opisano je w specjalnym informatorze o egzaminie gimnazjalnym, opracowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.