Budowa trasy Mostu Północnego jest jedną z największych inwestycji miejskich ostatnich lat. Most połączy Białołękę z Bielanami, ma rozładować ruch na moście Grota-Roweckiego, którym w godzinach szczytu przejeżdża nawet 7 tys. samochodów na godzinę. Most Północny będzie się składać z trzech przepraw: dwóch trójpasmowych w kierunku wschodnim i zachodnim oraz jednej przeznaczonej pod trasę tramwajową i ciąg pieszo-rowerowy. Cała przeprawa miała zostać oddana do użytku pod koniec 2011 r. - W grudniu zakończona ma być budowa jezdni przeznaczonych dla ruchu kołowego na odcinku od ul. Modlińskiej do węzła Metro Młociny; gotowe będą także wiadukty, oprócz wiaduktu ul. Modlińskiej - powiedziała Choińska. Jak dodała, trudno na razie określić, kiedy na most wjadą samochody, gdyż po zakończeniu budowy trzeba zebrać potrzebną dokumentację; muszą zostać zakończone procedury odbioru, nadzór budowlany musi też wydać zgodę na użytkowanie. Choińska przyznała, że nadal nie wiadomo też, kiedy na most wjadą tramwaje. W rejonie mostu będą też estakady i łączniki w wielopoziomowych węzłach i skrzyżowaniach, ściany oporowe, kładki dla pieszych, ścieżki rowerowe i ekrany akustyczne. Koszt budowy odcinka trasy Mostu Północnego od ul. Modlińskiej do ul. Pułkowej (ok. 3,4 km) to 976 mln zł. Władze Warszawy uzyskały dotację unijną na inwestycję w wysokości 374 mln zł. Koszt budowy odcinka od ul. Pułkowej do węzła Młociny przy ul. Kasprowicza (ok. 1 km) to 51 mln zł. Most miał zostać oddany do użytku pod koniec 2011 r. Uzgodnienia dotyczące budowy Mostu Północnego mają długą historię. Porozumienie między ówczesnymi gminami Bielany i Białołęka dotyczące nowej przeprawy mostowej zostało podpisane jesienią 1999 r. W kwietniu 2004 r. rząd zdecydował, że most ma być w przyszłości drogą krajową, co oznaczało, że może być budowany na podstawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. W lipcu 2006 r. ogłoszony został przetarg na projekt i wykonanie mostu. Najniższa cena zaproponowana wówczas przez zainteresowane firmy wynosiła ponad 1 mld zł i była ponad dwukrotnie wyższa od kwoty, którą proponowało miasto. Przetarg unieważniono w styczniu 2007. W tym samym miesiącu ogłoszony został kolejny przetarg na sporządzenie dokumentacji Trasy Mostu Północnego. Wygrała go niemiecka firma Schuessler Plan Duesseldorf. Przetarg na wykonawcę mostu ogłoszono w czerwcu 2008 r.. Wybrano wówczas ofertę konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych "Pol-Aqua". Zaproponowana przez nie cena (niecałe 978 mln zł) była o blisko 190 mln zł niższa od zakładanej przez miasto. Umowę z wykonawcą podpisano w kwietniu 2009 r. Pierwsze prace na trasie Mostu Północnego rozpoczęły się w już w 2008 r. W lipcu 2010 r. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał umowę na realizację budowy kolejnego odcinka Trasy Mostu Północnego - od węzła z ulicą Pułkową do węzła przesiadkowego Młociny. W sierpniu 2010 r. władze Warszawy podpisały umowę na unijne dofinansowanie budowy trasy Mostu Północnego na kwotę 374 mln zł. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała wówczas, że to największa w historii stolicy dotacja na projekt drogowy - dwa razy większa, niż miasto pozyskało od UE na wszystkie inwestycje drogowe w latach 2004-2006.