Program eTwinning to platforma współpracy między europejskimi szkołami, zakładająca wykorzystanie nowoczesnych technik komunikacji: poczty elektronicznej, forów, czatów, blogów, komunikatorów, wideokonferencji czy prezentacji multimedialnych. "eTwinning" wzbogaca ofertę edukacyjną w szkołach i przedszkolach - powiedział Mirosław Marczewski, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która od 5 lat organizuje w Polsce konkursy "eTwinning". - Umożliwia praktyczną naukę języka obcego i komunikowanie się polskich uczniów z rówieśnikami z innych krajów. Pozwala też na bezpośrednie poznanie kultury krajów Unii Europejskiej, wymianę myśli i wyrażenie opinii o wielu sprawach - wymieniał. - To powoduje, że lekcje w szkołach są ciekawsze i bardziej wartościowe niż zwykłe realizowanie bieżącego programu szkolnego. Wykorzystujemy nowe techniki komunikacji jak np. Twinspace lub wideokonferencje, co udoskonala umiejętności uczniów w korzystaniu z internetu i komputera - podkreślił Marczewski. W ramach tegorocznej, szóstej edycji konkursu eTwinning, wyłoniono 21 laureatów, m.in. Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana w Tyczynie za projekt "Fascynujące zjawiska", Gimnazjum nr 16 im. Józefa Piłsudskiego w Gorzowie Wlkp. za projekt "W świecie Małego Księcia", Szkołę Podstawową nr 2 im. Polskich Olimpijczyków w Brodnicy za projekt "Szkoła bez granic", Przedszkole Nr 3 w Zabrzu za projekt "Fiat lux". Program eTwinning uwzględnia podział na kategorie wiekowe oraz konkursy tematyczne: dla bibliotekarzy szkolnych - konkurs "eTwinning w szkolnej bibliotece", konkurs dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, fizyka, chemia, przyroda, biologia, geografia) i konkurs językowy. W konkursie "eTwinning w szkolnej bibliotece 2010" pierwsze miejsce zajęła Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Sochaczewie. W ramach projektu "The Books Connecting the Children of Europe" (pol. Książki, które łączą Dzieci Europy) uczniowie współpracowali z hiszpańską szkołą położoną niedaleko Salamanki. - W Polsce i Hiszpanii najbardziej popularne wśród uczniów okazały się takie książki jak "Harry Potter" Rowling, "Zmierzch" Meyer i oczywiście "Władca Pierścieni" Tolkiena. Zależało nam na tym, by zainteresować uczniów "Królem Maciusiem I" i trochę nam się to udało - mówiła nauczycielka-bibliotekarz Emilia Wyględowska z sochaczewskiej podstawówki. Jak dodała, w ramach projektu uczniowie przygotowywali m.in. filmy o sobie i swojej szkole, które następnie przedstawili na portalu You Tube, przedstawienie teatralne, rysunki i piosenki. - Udało nam się też zainteresować Hiszpanów jogą na podstawie książki Vilmy Lalvani - mówiła nauczycielka. - Wysyłaliśmy bardzo dużo mejli, fotografie i tak poznałam Christinę, która - jak mama stwierdziła - jest do mnie bardzo podobna. Łączy nas bardzo wiele, obie lubimy malować i czytać książki. Dowiedziałam się, że w Hiszpanii dzieci uczą się o historii Polski, o II wojnie światowej, i Christina powiedziała, że chciałaby do Polski przyjechać i zobaczyć jak wygląda nasz kraj - powiedziała Aneta Basiak, uczennica szóstej klasy z Sochaczewa. Tegoroczna edycja konkursu zbiega się z obchodami 5-lecia Programu eTwinning w Polsce i Europie. Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie w eTwinningu pod względem liczby zarejestrowanych szkół (8078), a także pierwsze miejsce pod względem liczby realizowanych projektów (5320). Z podanych przez fundację statystyk wynika, że co 9. szkoła zarejestrowana w eTwinningu to szkoła polska, a w programie obecnie biorą udział 32 państwa. Projekty w ramach programu eTwinning, ustanowionego przez Komisję Europejską w 2005 r., mogą prowadzić nauczyciele wraz z klasami czy grupami zainteresowań, sami nauczyciele, dyrektorzy placówek, bibliotekarze i pedagodzy szkolni. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet jako codzienne narzędzie pracy, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. Aby nawiązać i rozwijać taką współpracę z przedszkolem, gimnazjum, szkołą podstawową lub ponadgimnazjalną - trzeba zarejestrować się na portalu www.etwinning.net. Znajdują się tam internetowe narzędzia do realizacji projektów, bogata baza szkół europejskich, a także przykłady zrealizowanych już inicjatyw.