Kilkuset urzędników w popularnych wśród turystów miejscowościach sprawdza, czy sprzedawcy nabijają towar na kasę fiskalną i wydają paragony. Wiesława Dróżdż z ministerstwa finansów wyjaśnia, że paragon to zarówno rzecz przydatna klientom podczas składania reklamacji, jak i gwarantująca uczciwość przedsiębiorców wobec państwa poprzez płacenie podatków. Rzeczniczka UOKiKu Małgorzata Cieloch przypomina, że są inne sposoby udowodnienia, że towar był kupiony w danym sklepie - na przykład wydruk z karty płatniczej - ale okazanie paragonu jest najprostszym na to sposobem. Małgorzata Cieloch przypomina, że czasu na złożenie reklamacji jest sporo, bo aż dwa lata. Krótszy jest tylko czas reklamowania produktów spożywczych - w tym przypadku jest to czas do 30 dni. Sprzedawcom, którzy nie wydają paragonów grozi kara od kilkuset złotych do prawie trzech tysięcy złotych. Podczas ubiegłorocznej akcji "Weź Paragon" kontrolerzy skarbowi nałożyli około 13 tysięcy mandatów na łączną kwotę ponad 3 milionów złotych.