Przemysław Siwiński twierdzi, że organizując zajęcia dla dzieci, uczelnie spełniają bardzo ważną rolę społeczną. Dodaje, że to co się dzieciom najbardziej podoba w tych zajęciach, to otoczka związana z tradycją uniwersytecką - togi, tytuły naukowe i dyplomy zwinięte w rulon. Zaznacza przy tym, że prowadzenie tego typu zajęć jest jednocześnie formą rozwoju i dokształcania dla kadry uniwersyteckiej. Prowadzenie wieczornych czy weekendowych zajęć dla dzieci może być źródłem dodatkowego dochodu dla uczelni. Z reguły wiążą się one z drobnymi opłatami, a szkoły wyższe wykorzystują uniwersytecką infrastrukturę, która w innym wypadku stałaby pusta. Od kilku lat w rankingu liceów w Polsce zwycięża Liceum Akademickie przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Licea akademickie są tworzone przy Szkole Głównej Handlowej, Politechnice Wrocławskiej, Politechnice Łódzkiej, Polsko - Japońskiej Szkole Technik Komputerowych.