Organizatorami wydarzenia są Ambasada Indii, Polski Instytut Sztuki Filmowej i Stowarzyszenie Filmowców Polskich. - Obchodzimy 100-lecie kina indyjskiego. Wraz z powstaniem pierwszego niemego filmu "Raja Harishchandra" w 1913 roku, indyjskie kino wyruszyło w pasjonującą i malowniczą podróż, ilustrując przemianę narodu z kolonii w wolne, demokratyczne państwo o bogatym dziedzictwie kulturowym oraz wielorakich wartościach i wzorcach" - powiedziała ambasador Republiki Indii w Polsce i na Litwie Monika Kapil Mohta. - Znakomita okazja do spotkania z jedną z najbardziej oryginalnych kinematografii"; "szansa na odkrycie magicznego, barwnego świata indyjskich filmów - tak Tydzień Kina Indyjskiego określiła dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz. Jak przypomnieli organizatorzy przeglądu, kinematografia indyjska prezentuje "szeroki wachlarz postaci sympatycznych włóczęgów, ponadczasowych romantyków, młodych buntowników, roztańczonych królowych i żarliwych działaczy społecznych". - Typowe kino indyjskie, zwane bollywoodzkim, przez niektórych określane szerokim mianem "cinema of interruption", kina przeplatanego piosenką, tańcem, emocjami i akcją, teatralnością (..) zjednało sobie widzów na całym świecie. Warto jednak pamiętać, że oprócz pełnego blichtru i przepychu Bollywood, istnieje także niszowe niezależne kino artystyczne, które pokazuje bardziej "stonowany" obraz indyjskiego społeczeństwa - opisują kinematografię organizatorzy Tygodnia. Wstęp na filmowe pokazy będzie wolny. Program przeglądu podzielono na trzy sekcje. W jednej z nich zobaczyć będzie można filmy z udziałem wybitnej aktorki Smity Patil (1955-1986). Spośród 80 filmów, w których zagrała, w ramach warszawskiego przeglądu pokazanych będzie pięć, m.in. "Mirch Masala". Ponadto, jak zapowiedzieli organizatorzy, "w programie znajdą się najciekawsze produkcje Bollywood-indyjskiej fabryki snów oraz indyjskie produkcje dla dzieci i młodzieży". Tytuły w programie to m.in.: "Pyaasa" (1957, reż. Guru Dutt, ang.: "The Thirsty One"), "Mirch Masala" (1986, reż. Ketan Mehta, ang.: "Spices") i "Zindagi Na Milegi Dobara" (2011, reż. Zoya Akhtar, ang.: "You Don't Get Life a Second Time"). Bohaterem filmu "Pyaasa" (sekcja: Bollywood) jest bezrobotny Vijay. Jego pasją jest poezja, na co krzywo patrzą jego bracia - chcą bowiem, by zamiast tego zajął się pracą zarobkową. Vijay jest radykalny w poglądach, co wyraża w wierszach. Tematy, jakie porusza, to beznadziejna sytuacja ubogich i potrzebujących oraz arogancja bogatych. Jego starania o publikację wierszy są daremne. Bohater popada w alkoholizm, wplątuje się w kłopoty z prawem. Ostatecznie kończy w domu publicznym i zaprzyjaźnia się z prostytutką o imieniu Gulabo. Gulabo jest życzliwą osobą i postanawia pomóc Vijay. "W filmie "Mirch Masala" główną rolę zagrała Smita Patil. "Mirch Masala" (mieszanka chilli) to film rozgrywający się w kolonialnych Indiach (...). Opowiadana historia ma miejsce w feudalnej wiosce, gdzie ciemiężeni mieszkańcy decydują się poświęcić wszystko, aby walczyć z uciskiem i niesprawiedliwością. Sonbai, młoda mężatka z wioski wpada w oko Subedara, kapitana armii i poborcy podatkowego, który zjawił się w wiosce, aby zebrać należne podatki" - czytamy w opisie filmu. "Sonbai odrzuca afekty kapitana i chroni się wśród innych kobiet pracujących w miejscowej fabryce przypraw. Kapitan jest tak upokorzony jej oporem, że grozi użyciem swojego oddziału do zniszczenia wioski, jeżeli strażnik w fabryce i zastraszeni wieśniacy nie wydadzą mu Sonbai. Smita Patil daje frapujący i zmysłowy pokaz kunsztu aktorskiego, wcielając się w nieustraszoną wieśniaczkę, która ma odwagę przeciwstawić się mężczyznom i kobietom z własnej wioski" - czytamy dalej. "Zindagi Na Milegi Dobara" (sekcja: Bollywood) to film z 2011 r., opowieść o trójce nierozłącznych przyjaciół, znających się od dzieciństwa - Arjunie, Imraanie i Kabirze. Przyjaciele wyjeżdżają do Hiszpanii. Tam poznają Lailę, która zakochuje się w jednym z nich, Arjunie, i pomaga mu uporać się z pracoholizmem. 5 listopada, na otwarcie przeglądu, pokazany będzie niemy "Raja Harishchandra" z 1913 r., pierwszy indyjski film fabularny (reż. Dadasaheb Phalke), oparty na legendzie króla Harishchandra z epopei Ramajana i Mahabharata. Tydzień Kina Indyjskiego "jest nie tylko znakomitą okazją do świętowania wspaniałej rocznicy, ale także stanowi symboliczne otwarcie nowego rozdziału współpracy między polskimi i indyjskimi twórcami filmów" - zwrócił uwagę prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski. - Intensyfikacja tych relacji będzie możliwa dzięki podpisanej w tym roku umowie o koprodukcji audiowizualnej między Polską i Indiami, która obejmuje swym zasięgiem zarówno filmy kinowe, jak i telewizyjne - wyjaśnił Bromski.