W środę uczniowie pisać będą drugą część - test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej. Zestaw zadań rozwiązywanych przez uczniów nosił tytuł "Dorastanie". Zawierał 32 zadania. Część z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do fragmentów cytowanych tekstów: popularnonaukowego, autorstwa Mariusza Ozona "Czas między dzieckiem a dorosłym", "Kroniki polskiej" Anonima zwanego Gallem oraz powieści Marty Fox "Agaton Gagaton: jak pięknie być sobą". W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedzi na zadane pytania, odnoszące się do reprodukcji obrazu Józefa Szermentowskiego "Stary żołnierz i dziecko w parku" oraz do wiersza "Elegia o.. [chłopcu polskim]" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Gimnazjaliści musieli też napisać dwa teksy własne: ogłoszenie o odczycie na temat problemów dorastającej młodzieży, który ma wygłosić znany pedagog oraz charakterystykę wybranego bohatera "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego albo "Kamieni na szaniec" Aleksandra Kamińskiego. Na rozwiązanie testu uczniowie mieli dwie godzinny; dla uczniów np. z dysleksją czas jego trwania mógł być przedłużony o dodatkową godzinę. Uczniowie, z którymi rozmawiali dziennikarze po zakończeniu egzaminu, w większości oceniali test jako łatwy; trudne wydawało im się tylko napisanie charakterystyki. Jak przyznali byli zaskoczeni, gdyż spodziewali się, że będą musieli napisać rozprawkę. Arkusz testu rozwiązywanego przez gimnazjalistów wraz z odpowiedziami jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl). Wtorkowy egzamin przebiegał spokojnie. Do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie dotarły żadne sygnały o zakłóceniach - poinformował dyrektor CKE Marek Legutko. - Nie mieliśmy żadnych meldunków o tym, że miały miejsce niespodziewane wydarzenia, które zakłóciłby lub uniemożliwiły uczniom spokojne pisanie egzaminu - powiedział. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu we wtorek i środę, będzie go pisać w drugim terminie - w czerwcu. Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczniowie poznają go w połowie czerwca. W ubiegłym roku szkolnym średni wynik uzyskany przez uczniów z części humanistycznej egzaminu gimnazjalnego wynosił 31,48 pkt., a z części matematyczno-przyrodniczej 25,31 pkt. Z obu części można było otrzymać maksymalnie po 50 pkt. Prace uczniów sprawdzać będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE).