Zaprojektowane w Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa (CNTK) zabezpieczenia to pasy metalowych wypukłych elementów oraz tzw. linia prowadząca, w którą niewidomy może włożyć koniec laski, by bezpiecznie poruszać się na stacji. Proponowane rozwiązania mają być konsultowane z Polskim Związkiem Niewidomych. Jak powiedział Janusz Poliński z CNTK, z końcem lipca Centrum prześle ministrowi infrastruktury wyniki testów i projekt normy określającej warunki techniczne dotyczące stosowania tego typu zabezpieczeń we wszystkich obiektach transportu szynowego, w tym także w metrze. Na tej podstawie ministerstwo wyda odpowiednie rozporządzenie. Dopóki go nie ma, nie jest możliwe wprowadzenie oznaczeń dla niepełnosprawnych pasażerów metra, bo obowiązujące przepisy kolejowe przewidują, że peron musi być gładki. - Zgodnie z deklaracją ministerstwa stosowne przepisy mogą zostać wydane do końca września, więc jesienią będzie można ogłosić przetarg na wykonanie zabezpieczeń w metrze - powiedział rzecznik warszawskiego metra Krzysztof Malawko. Dodał, że koszt wprowadzenia tych rozwiązań zależy od wariantu zabezpieczeń, jaki ostatecznie zostanie wybrany. - Na przystosowanie metra do potrzeb niewidomych w budżecie miasta zarezerwowano 2 mln zł - dodał. Raport wykonany na zlecenie Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych Komisji Europejskiej z marca 2008 r. wymienia Polskę wśród nielicznych krajów europejskich, które nie posiadają stosownych standardów i procedur w zakresie oznakowania obiektów komunikacji publicznej pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa osobom niepełnosprawnym. We wrześniu ub. roku pod wjeżdżający na stację metra Centrum pociąg wpadł niewidomy student. Uwagi do testowanych zebezpieczeń można zgłaszać drogą elektroniczną na adres testy@metro.waw.pl.