W zestawie było 26 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów: o początkach kina, filmach braci Lumiere oraz do wiersza Leopolda Staffa "Burza nocna". Jedno z zadań z tej grupy brzmiało: "Czym filmy braci Lumiere różniły się od filmów wcześniejszych? A. Oglądano je tylko przez wizjer; B. Wyświetlano je na ekranie; C. Stwarzały wrażenie ruchu; D. Były czarno-białe i nieme". Inne zadanie brzmiało: "Które słowa świadczą o tym, że postać mówiąca jest uczestnikiem wydarzeń? A. Szalała burza w nocy; B. Potem wszystko ucichło; C. Lśnią kałuże jak tarcze...; D. Gdy świtem wychodzę..." Geografia i geometria Piszący sprawdzian musieli się wykazać także np. znajomością krajów leżących nad Bałtykiem czy umiejętnością obliczania czasu i rozwiązywania zadań z geometrii. Szóstoklasiści mieli do rozwiązania m.in. takie zadania: "Film rozpoczął się o godzinie 19.18, a zakończył o 21.04. Trzy razy był przerywany dwuminutowymi blokami reklam. Ile minut trwałby ten film, gdyby wyświetlono go bez reklam? A. 100 minut; B. 106 minut; C. 128 minut; D. 134 minuty"; lub: "Z prostokątnej płyty o wymiarach 30 cm na 40 cm trzeba wyciąć jak największe koło. Jaką średnicę będzie mieć to koło? A. 15 cm; B. 20 cm; C. 30 cm; D. 40 cm". W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytanie, np. obliczyć, ile trwało skanowanie jednej strony, gdy wiadomo, ile trwa skanowanie kilkudziesięciu. Brzmiało ono: "Skanowanie 25 stron trwało 15 minut. Ile sekund zajęło średnio skanowanie jednej strony?". Musieli napisać dwa teksty własne Inne zadanie otwarte dotyczyło sześcianów: "Dwie sąsiednie ściany drewnianego klocka w kształcie sześcianu pomalowano na zielono, a pozostałe na żółto. Następnie klocek ten rozcięto na osiem jednakowych małych sześcianów. Ile małych sześcianów ma tylko jedną ścianę pomalowaną na zielono? Ile małych sześcianów ma trzy ściany pomalowane na żółto?" Szóstoklasiści musieli też napisać dwa teksty własne - na podstawie zamieszczonych rysunków napisać instrukcję przygotowania czekolady do picia oraz napisać opowiadanie o tym, jak ktoś zrobił miłą niespodziankę swoim domownikom. Opinie szóstoklasistów, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP po sprawdzianie, były podzielone jeśli chodzi o trudność zadań. Padały określenia od: "bardzo łatwy", "taki sobie", po "dość trudny" i "trudny". Zaskoczeniem dla wielu uczniów był temat przewodni testu. Spodziewali się oni m.in. treści związanych ze sportem, a zwłaszcza z piłką nożną w kontekście zbliżających się Mistrzostw Europy Euro 2012. "Dwa zadania były podchwytliwe" Jeśli wymieniali jakieś zadania jako trudne, to najczęściej było to zadanie dotyczące pomalowanego sześcianu i skanowania kartek. Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Katowicach pytani o ewentualne trudności najczęściej wymieniali zadania z geometrii. - Dwa zadania były podchwytliwe. Poza tym nic więcej nie sprawiło mi kłopotów. Łatwy był ten egzamin - powiedział szóstoklasista Adam. Zdaniem uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 63 im. Anny Jasińskiej we Wrocławiu, zadania z polskiego były dużo łatwiejsze niż z matematyki. Większości uczniów podobało się to, że mieli napisać opowiadanie. - Napisałem o narodzinach mojego rodzeństwa - powiedział Paweł z Szkoły Podstawowej nr 50 w Gdańsku. Test dla jednych był łatwy, dla innych trudny - A ja o pisałem o urodzinowym przyjęciu-niespodziance dla mamy - poinformował jego kolega Jarek. - Opowiadanie jest chyba najbardziej lubianą formą przez dzieci i najbardziej dla nich przyjazną - oceniła nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 54 w Poznaniu, Alicja Wiland. Dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 1 w Sosnowcu Iwona Misiek powiedziała, że każdego roku uczniowie podobnie oceniają sprawdzian. - Dla jednych był łatwy, dla innych trudny - podsumowała Misiek. Arkusz testu rozwiązywanego przez szóstoklasistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl.