- W ubiegłoroczną Wigilię telefon nie milkł nawet na chwilę: młodzi ludzie chcieli rozmawiać o wszystkim, zarówno o codziennych kłopotach w szkole czy nieporozumieniach z rówieśnikami, ale też o poważniejszych sprawach, takich jak przemoc czy wykorzystywanie seksualne - podkreśliła koordynator telefonu dla dzieci Lucyna Kicińska z FDN. Dodała, że w ubiegłoroczną Wigilię było więcej niż na co dzień rozmów z najmłodszymi o samotności i problemach w najbliższym otoczeniu. Dlatego, jak poinformowała fundacja, w Wigilię konsultanci dyżurujący przy telefonie będą pracować tak samo jak każdego innego dnia - od godz. 12 do 20. - Dla wielu młodych ludzi brak możliwości rozmowy na trudne dla nich tematy pogłębia poczucie osamotnienia. Czasem wystarczy jedynie, żeby ktoś ich wysłuchał i zrozumiał; to ważne, aby nawet w Wigilię, w razie potrzeby, mogli na to liczyć - zaznaczyła FDN. Bezpłatny telefon 116 111 funkcjonuje już od ponad trzech lat; rozpoczął działalność 6 listopada 2008 roku. Do tej pory konsultanci w czasie dyżurów przez siedem dni w tygodniu przeprowadzili blisko 340 tys. rozmów. Z osobami czuwającymi przy telefonie można skontaktować się także za pośrednictwem strony www.116111.pl. Kicińska powiedziała, że telefon będzie także czynny w sylwestra, nie będzie natomiast funkcjonował w pierwszy i drugi dzień świąt Bożego Narodzenia oraz w Nowy Rok. Z inicjatywy Komisji Europejskiej telefony zaufania dla dzieci o numerze 116 111 powstają we wszystkich krajach UE. Obecnie numer ten został uruchomiony w 14 krajach Unii. W Polsce inicjatywę wspiera m.in. MSW i Urząd Komunikacji Elektronicznej.