Autorka, absolwentka warszawskiej Szkoły Baletowej, magister sztuki Akademii Muzycznej w Warszawie, tancerka i pedagog baletu, była pierwszą solistką Teatru Wielkiego w Warszawie i w Landestheater Linz (Austria), dziś jest dyrektorem baletu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Książka jest pierwszą próbą udokumentowania i utrwalenia wiedzy o choreograficznych interpretacjach utworów Karola Szymanowskiego, nie tylko tych, które sam przeznaczył dla baletu. Czytelnicy znajdą tutaj m.in.: informacje o okolicznościach powstawania utworów i pracy nad ich realizacją zaczerpnięte z bogatej korespondencji kompozytora, jego rodziny i przyjaciół; okoliczności i szczegóły premierowych wykonań począwszy od warszawskiej Mandragory z 1920 r. i przedwojennych Harnasi w Pradze aż po ostatnią w 2006 r. w Warszawie, a także obszerne fragmenty krytyk i relacji prasowych oraz wypowiedzi wybitnych choreografów, którzy w swej karierze niejednokrotnie próbowali odpowiedzieć na pytanie czy i jak tańczyć Szymanowskiego. Publikacja stanowi istotny głos w toczącej się już prawie sto lat dyskusji na temat scenicznych i tanecznych walorów kompozycji twórcy Harnasiów. Książka trafi do księgarń po 20 września.