Początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku. - Chcemy odzyskać stracony czas i udowodnić warszawiakom, że zależy nam na wywiązaniu się z umowy z miastem - powiedział rzecznik wykonawcy Mateusz Witczyński. Tarcze, które będą wykorzystane do budowy II linii metra, drążą i jednocześnie układają tunel z prędkością ok. 10-12 metrów na dobę. Będą pracować siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Przy obsłudze jednej tarczy będą pracować 52 osoby w systemie czterech zmian. Witczyński powiedział, że trzy tarcze są już w Polsce, choć złożona jest tylko jedna - na budowie przy rondzie Daszyńskiego. - Tarcze składane są pod ziemią, w szybie. Jedna została złożona na powierzchni, by zainteresowani budową metra mogli ją obejrzeć - powiedział. Pierwsza tarcza została nazwana "Marią" na cześć urodzonej w Warszawie noblistki Marii Skłodowskiej-Curie. To ona rozpocznie prace i wydrąży tunel północny między rondem Daszyńskiego a Powiślem. Druga z tarcz - "Anna" nosząca imię księżnej Anny Mazowieckiej wydrąży tunel południowy między rondem Daszyńskiego o Powiślem oraz łącznik między pierwszą i drugą linią metra pod Parkiem Świętokrzyskim. Tunel południowy między stacją Powiśle a stacją Dworzec Wileński wydrąży trzecia tarcza - "Wisła". Nowa tarcza, która nie ma jeszcze imienia - rozpocznie pracę na Powiślu i zacznie drążyć północny tunel w kierunku Dworca Wileńskiego - powiedział Witczyński. Harmonogram budowy centralnego odcinka 2. linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ub.r. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach - Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński. Prace jednak się opóźniły. Wykonawca inwestycji AGP Metro Polska zapowiada, że pierwsza tarcza zacznie drążyć tunel w kwietniu. W połowie listopada ub. roku prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk powiedział, że opóźnienia związane z drążeniem tunelu nie wpłyną na termin zakończenia inwestycji. Planowo budowa centralnego odcinka II linii metra ma się zakończyć w październiku 2013 r. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.