PKP Polskie Linie Kolejowe SA, modernizując liczący 8,4 km odcinek torów linii kolejowej nr 8, przystosowała go do zwiększonego natężenia ruchu, poprawiając komfort podróżowania i bezpieczeństwo jazdy. Realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedsięwzięcie inwestycyjne ma wartość 257,8 milionów złotych. Ponad 26 proc. tej kwoty pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - reszta to wkład finansowy Skarbu Państwa. Dokonano wymiany podtorza, szyn, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowano obiekty inżynieryjne i przejazdy, zbudowano dwa nowe przystanki osobowe - Warszawa Aleje Jerozolimskie oraz Warszawa Żwirki i Wigury, zbudowano nowe perony i wiaty na przystanku Warszawa Rakowiec. Wyremontowano i zmodernizowano kładki i wiadukty kolejowe oraz układ torowy na stacjach Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Inwestycja objęła także budowę dwóch torów odstawczych na stacji Warszawa Wschodnia dla pociągów, które będą obsługiwały Międzynarodowy Port Lotniczy. Prace modernizacyjne rozpoczęto 23 lipca 2007 roku. Modernizacja oznacza poprawę obsługi pasażerów: nowe perony, wiaty i ławki, zlikwidowane bariery architektoniczne - ulga dla niepełnosprawnych - a przede wszystkim komfort jazdy jaki dają nowe tory i większa przepustowość linii, pozwalająca na kursowanie większej ilości pociągów. Po zbudowaniu łącznicy spinającej kolejową klamrą Warszawę Służewiec i lotnisko Okęcie można będzie mówić o stworzeniu - wzorem wielu europejskich miast - pierwszego elementu zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej. To zadanie, o łącznej wartości ponad 411,5 mln złotych finansowane będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a jego zakończenie planowane jest na II półrocze 2010 roku. Do wykonania pozostaną nie tylko specjalistyczne prace kolejowe: firmy budowlane muszą wykonać tunel o długości 1,18 km, pochylnię wjazdową do tunelu o długości ponad 400 metrów, a także obiekty inżynieryjne umożliwiające eksploatację tunelu. Modernizacja magistrali świętokrzyskiej - której ośmiokilometrowy odcinek między Warszawą Zachodnią i Okęciem trafia do dyspozycji użytkowników - przysłużyć się może aktywizacji gospodarczej regionu, zmniejszy zagrożenia środowiskowe i społeczne, podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu i ograniczy ryzyko wypadków. I tak samo, jak na wspomnianym odcinku: skróci czas przejazdu i znacząco poprawi komfort jazdy. Dokładnie o to chodzi pasażerom i kolejarzom.