Jakiej historii uczymy się czytając poezję romantyczną? Czy poezje Słowackiego i Szewczenki przekazują atrakcyjne wzorce świadomości narodowej? Muzeum Historii Polski we współpracy z Fundacją Pomocy Polakom na Wschodzie i Fundacją Polonia Ruthenia organizuje II Polsko-Ukraińską Konferencję dla Nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich (z regionów Kijowa, Żytomierza, Warszawy i Białegostoku, uczestnikami będą także nauczyciele ze szkół polskich z zachodniej Ukrainy i studentki polonistyki z Żytomierza), aby wspólnie "uczyć się", jak uczyć innych. Konferencja odbywać się będzie w dniach 25 - 27 września 2009 r. w Warszawie i w Zegrzu. Tym razem tematem konferencji będzie wykorzystanie literatury jako źródła historycznego do badania i uczenia o świadomości narodowej. Celem jej jest wskazanie jakie miejsce ma, a jakie powinna mieć poezja romantyczna w nauczaniu historii. Uważa się powszechnie, że wielcy poeci romantyczni odgrywają olbrzymią rolę w kształtowaniu naszej pamięci historycznej. Nauczyciele zastanawiać się będą nad tym, czy i na ile sąd ten jest uzasadniony.